sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

יוחאי אופנהיימר 10 עשויים להיות, כיצד יוצגנו וכיצד ייצוג זה משפיע על האופן שבו אנו עשויים לייצג את עצמנו . "זהויות [ . . . ] מתייחסות להמצאת המסורת באותה מידה שהן מתייחסות למסורת עצמה" ( 4 : 1996 Hall ) . מושג הזהות נהיה גמיש ומרובה פנים, מרגע שאיננו נתפס כמכלול תכונות או כמהות קבועה ועל – היסטורית, אלא כמסגרת של פעולה, כתהליך של הזדהויות משתנות, נזילות . אולם גם מושג זה עורר התייחסויות אמביוולנטיות בעשורים האחרונים . מצד אחד נטען, כי ערעור התפיסה המסורתית של הזהות תורם למאבקן של קבוצות מדוכאות, שכן כך מתאפשר להכיר בריבוי הזהויות השחורות ובמגוון ההיסטוריות השונות של השחורים . בדרך זו מתאפשרת פירוק הייצוגים ההגמוניים, אשר נוצרו על ידי התרבות הלבנה במטרה להנציח את יחסי השליטה בשחורים . דחיית הנטייה להתחקות אחר הזהות המקורית כביכול ( אותה כינו באירוניה "הניסיון האותנטי" ) , ולרדד את המכלול החווייתי של קבוצות מדוכאות לכדי דגם אחיד ועל – היסטורי, היא חשובה, אם איננה שוללת את הצורך של אותן קבוצות להגיע לידי זהות עצמאית מוגדרת . אולם, מצד אחר התברר, כי תפיסה נזילה וגמישה עלולה להיות בעייתית לדידן קבוצות מיעוט — אתניות, לאומיות, מגדריות — שמעוניינות להציג תביעות פוליטיות על בסיס של "פוליטיקת זהויות", כלומר תביעה למתן זכויות חברתיות, המבוססת על הגדרת זהות קבוצתית, למשל מניעת קיפוח או דרישה לאפליה מתקנת . ביקורת ברוח זו כנגד התפיסה הגמישה של מושג הזהות הושמעה למשל על ידי פמיניסטיות שחורות ( בל הוקס ) ופוסט – קולוניאליות ( גיאטרי ספיבק ) . הן הבהירו בהקשרים שונים שפוליטיקת זהויות היא "הכרח אסטרטגי", שבלעדיו לא ניתן לקיים את הקשר בין זהות לבין פעולה פוליטית ( 205 : 1987 hooks 1990 : 20 ; Spivak ) . תפיסת הזהות כהטרוגנית ונזילה איננה עולה בקנה אחד עם הניסיון לכונן פוליטיקה מתקנת, שמושתתת על הכרה ביחסי כוח ושליטה ממשיים בין קבוצות, ושמסוגלת ליצור סולידריות ומאבק חברתי משותף . אם כך, הביקורת כלפי הגישה המהותנית איננה יכולה לוותר על מושג הזהות ( הלאומית, המעמדית, האתנית, המגדרית וכדומה ) אלא להיפך, היא מקנה תוקף ל"סמכותו של הניסיון", כלומר מכירה בכך שהזהות השחורה ( או לענייננו — המזרחית ) נוצרה וממשיכה להיווצר בהקשרים היסטוריים שעומדים בצלו של מאבק ( 1990 hooks ) . דילמה זו בין תפיסה מקובעת של מושג הזהות מצד אחד לבין נזילות המושג מצד אחר, עשויה להבהיר גם את אופן קריאתי בשירה שנכתבה על ידי יוצרים ויוצרות מזרחים ומזרחיות בישראל . זהות מזרחית היא רבת – גוונים

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help