sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

רעיה מורג 12 האמריקאי על מלחמת וייטנאם, קיננה בי תחושה דומה . נראה היה, כי למרות השוני העצום שבין שני המקרים יש משהו משותף, עמוק, לטקסט הקולנועי של שני הקורפוסים . בשני המקרים נכחה טראומת התבוסה ברקע הצפייה, מאיימת להתפרץ מתוך הלא – מודע הקולקטיבי, ובו – בזמן מרוסנת על ידו . בשני המקרים נוצר מתח בלתי פוסק בין הרובד הטקסטואלי הגלוי לבין זה הסמוי . ברובד הגלוי של הטקסט הקולנועי התבוסה הצבאית במלחמה אינה נראית או נשמעת . היא מודחקת . סרטי הקולנוע המערב גרמני החדש כלל אינם סרטי מלחמה . וכהמשך לכך, בסרטי הקולנוע האמריקאי על מלחמת וייטנאם אין בנמצא עלילות המתארות תבוסה . אך ברובד הסמוי, בשני המקרים עולה ובוקעת הטראומה . בשני המקרים הדמויות הגבריות נושאות את הטראומה על גבן . הספר יתאר את היחסים המורכבים שבין טראומה לבין קולנוע על ידי דיון ביחסי ההצפנה האלה, שהתהליכים הטקסטואליים הקשורים בהם שונים, מצד אחד, בכל אחד מן המקרים — הגרמני והאמריקאי — ומצד אחר, דומים להפליא . אין זה רק דמיון בחוויית הצפייה, התובעת, כאמור, היענות לשני מישורי מִשמוע מנוגדים בו – זמנית . בשני המקרים מדובר בתופעה יוצאת דופן המעידה על כוחו של הקולנוע כמדיום המוני לתווך תהליכים חברתיים פוסט – טראומטיים של הדחקה והשכחה . בשני המקרים מדובר בעיקר בעיבוד חומרי של תהליכי הזיכרון . כלומר, לא רק בהצגת תהליכי זיכרון הטראומה על פי הקונוונציות הקולנועיות המקובלות ) "לפני — אחרי" ( , אלא בעיקר בהצגת ממדיה החומריים של הטראומה . הסרטים חוזרים אל הטראומה באמצעות הגוף, הגופניות והמיניות הגבריים . ה"פצע" הגלום במונח "טראומה", אטימולוגית, חוזר ומדבר בלשונו החומרית ביותר . הגבריות — הגרמנית והאמריקאית — מתוארת כפסיבית, רדופה, מפורקת, 1 וכמי שאיבדה את הקשר למקורות א – מינית, בעלת גופניות מעוותת או בזויה, המוסכמים המייצרים את מהותנותה — הורות, אחאיות, הסדר החברתי והשפה . ייצוגה כאילמת ותועה במדבר אינסופי, כמו בסצינה שתיארתי לעיל מתוך פריז, טקסס , או ככזו הנושאת על שפתיה בתום יום קרב תהילה למנהיג העכבר, כמו בסצינה מ מטאל ג'אקט , הוא ייצוג בעל משמעות פוליטית מרחיקת לכת בשל הקשר החברתי ההדוק בשני המקרים בין גבריות לבין ערכים לאומניים וגזעניים . במילים אחרות, חשיפת המתח שבין הרובד הגלוי ) הדחקת התבוסה ( לבין הרובד הסמוי ) הפשרת ההדחקה ( מעידה, בשתי התרבויות הקולנועיות, על עולם ערכים אנטי – לאומני מובחן . העולם המתואר בסרטים הנדונים אינו משמש אפוא רק כסימפטום פוסט – טראומטי . לא מדובר בייצוגים של מערכת סימפטומים החושפת חולי נסתר או בתרבויות המתבוססות בסימפטומים שלהן . להיפך . לדעתי, מדובר בשני

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help