sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 הבית והדרך ומתאהבים "במבט ראשון" . מושגים מרכזיים כגון יופי או כיעור נשענים על הראייה ומעצבים את עולמנו . לנוכח עוצמתה וחשיבותה של הראייה בחיינו מתגלה עד כמה ממעטת הפסיכואנליזה לעסוק בה . ככלל, הפסיכואנליזה אינה מרבה לעסוק בחושים, ואף על פי שבשנים האחרונות נכתב רבות על התחום הגופני – אוטיסטי – מגעי, התחום החזותי נותר זנוח, ונתפס כתחום שאינו דורש עיון ודיון . הפסיכואנליזה, ניתן לומר, עיוורת לראייה . אכן, אין תחום מוגדר העוסק בפסיכואנליזה של הראייה, אולם התחום קיים במובלע מאז ימי זיגמונד פרויד, ואחת ממטרותיו של ספר זה היא לחלץ את השיח הפסיכואנליטי של הראייה מאלמוניותו . דורה בת השמונה עשרה שכבה על ספת האנליזה בווינה וסיפרה לפרויד כיצד עמדה במוזיאון בדרזדן שעתיים לנוכח ציור "המדונה הסיסטינית" של רפאל, "בהערצה שקטה וחולמנית" . כאשר פרויד שאל אותה "מה כל כך מצא חן בעיניה בתמונה הזאת ? — לא ידעה 1 לתת שום תשובה ברורה . לבסוף אמרה : המדונה" . מעניין שדורה סיפרה את האפיזודה הזו באנליזה, ומעניינת גם שאלתו של פרויד — מה כל כך מצא חן בעיניה בתמונה הזו ? — הרי יכול היה לשאול שאלה אחרת . פרויד כיוון אותה פנימה, אל התמונה הנפשית, אל תשוקת המבט, בו – בזמן שביקש ממנה גם לתרגם את התמונה הזו למילים ) כאילו הייתה מבקרת אמנות ( . יש מעבר חד, מעין נפילה, בין שעתיים של חלום בהקיץ לבין המילה היחידה "המדונה" . עם זאת, למילים ישנה פואטיקה משלהן, וייתכן כי המילה היחידה "המדונה" אומרת הכול . כאשר התבוננה בציור ב"הערצה שקטה וחולמנית", גלשה דורה לחשיבה חזותית, ליניקת חלומות . כאשר התמהמהה ו"לא ידעה לתת כל תשובה ברורה", אולי שוב גלשה בעיצומה של השעה האנליטית אל החלום, ועל כן השתבשו בפיה המילים ? ייתכן, שהמילה היחידה — "המדונה" — אינה רק צמצום דל ומאכזב

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help