sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

אוריינות חזותית 14 לקיים דיון פרשני על העולם תוך כדי צפייה בו — כך ניתן להסביר חלק מהתשוקה להצטלם ולעלות ל"רשת" . מנגד, הניסיון לקיים את הדיון באמצעים מילוליים פחות ופחות וראוותניים יותר ויותר מלמד על נסיגה מסוימת בעומקו של השיח . הדיון המילולי הוא סוג אחד של אמצעי פירוש אך לא היחיד והמקיף ביותר ; הייצוג החזותי מאתגר את המובן מאליו ואת "הסדר הטבעי" באופן ישיר וידידותי למתבונן . כדרך משל, התבוננות בפריחה של שדה כלניות עשויה לעורר פליאה אפלטונית לצד העמקת תחושת ה"ננטשות" בעולם בנוסח היידגר לא פחות מכל ניסיון רציונלי לתאר את התפתחות הצמח במונחים ביולוגיים . הפרדוקס הצילומי — בין ייצוג מציאות ליצירת דימוי המצב ה"אובייקטיבי" של התצלום קיבל מעמד מיתי בעיני מתבוננים שונים בשל הגודש האנלוגי ויכולת הייצוג שלו . רולאן בארת ) 1988 ( מציע לנו לזכור שהמסר הצילומי הוא קונוטטיבי ) מתכתב רעיונית ( . הפרדוקס הצילומי מוגדר בקיום המשותף של שני מסרים ; האחד ללא קוד ) "אנלוג צילומי" בלשונו של בארת ( והאחר בעל קוד ) "הרטוריקה של הצילום" ( . המסר הקונוטטיבי מתפתח כאן דווקא מתוך מסר חסר קוד . "סטודיום" ) למידה ( ו"פּוּנקטוּם" ) דקירה ( הם מושגי מפתח להבנת חוויית ההתבוננות בתצלום . התבוננות מעוררת בנו את ה"סטודיום", קרי הסקרנות ללמוד על ההתרחשות שאנו מתבוננים בה : מהי ההתרחשות ? מהן הנסיבות ? מיהן הדמויות ? וכדומה . בחלק מהתצלומים אנו זוכים גם ל"פונקטום", כלומר קיומו של פרט קטן בתוך התמונה הדוקר לנו את העין, נוגע ללב . הפרדוקס הצילומי מתבטא בכוחו של התצלום "לייצג" מציאות ללא יומרה מפורשת לשמש אופן ייצוג אולטימטיבי ויחיד של המציאות . בכך גדלה האפשרות ליצור הזדהות, שכן במקרה עלתה פיסת מציאות זו ולא אחרת ) כסוג של קונטינגנטיות ( . בארת סבור כי בניגוד לכוונותיהם של צלמי התערוכות, בצילום לעולם אין "אמנות אלא תמיד משמעות", שתאפשר בסופו של דבר הבחנה בין ציור טוב לבין צילום . המשמעות, אם כן, מקורה בחיבור בין הקונוטציה הטבועה באובייקט ) מסמן ( לבין המשמעות המצויה בעיני המתבונן . בין הגורמים הטכניים המעצבים את הקונוטציה מונה בארת את השימוש באחיזת העיניים בתצלומים מזויפים, למשל : התנוחה — הנשענת על עמדות סטריאוטיפיות המכוננות אלמנטים מוכנים של סימון ) כגון מבט אל השמים ליצירת קונוטציה של רוחניות ( ; האובייקטים — הפריטים המצויים ברקע או במרכזו של התצלום ) למשל, כוננית ספרים יוצרת קונוטציה אינטלקטואלית ( ; פוטוגניות — טכניקות המרוממות את האובייקט באמצעות תאורה, חשיפה והדפסה ; אסתטיציזם — קומפוזיציה של

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help