sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 פנינה רוזנברג שהיו פזורים ברחבי אירופה, שבהם הפכה האמנות לכלי נשקם של הכלואים . במרחבי כליאה אחדים אף התירו שלטונות המחנות לאמנים להציג את עבודותיהם, כל עוד אלה לא חשפו את פניו האמיתיות של שלטון הכיבוש . בתקופת השואה התקיימה אפוא פעילות אמנותית עשירה, שמטרותיה היו מגוונות . לא אחת שימשה פעילות זו אמצעי לסחר חליפין בין הכלואים ובין הסוהרים, או בין הכלואים לבין עצמם ; לא אחת היא שימשה נתיב אסקפיסטי, כדי לברוח ממצוקות החיים, ולו באופן רגעי . ובעיקר הייתה האמנות אמצעי לתיעוד, שהיה מונע מתוך רצון ליידע את העולם בדבר המתרחש מאחורי גדרות התיל . האמנים, מקצועיים וחובבים כאחד, הגיעו מכל קצות אירופה והיוו חתך מייצג לרובדי החברה השונים . ואולם חרף הפסיפס האנושי העשיר אופיינו יצירותיהם של הכלואים בכמה מכנים משותפים : הם תיארו, איש-איש בסגנונו האישי, את ההוויה הקפקאית שבה חיו, את מצוקותיהם ואת תקוותיהם . יצירות רבות הוקדשו לתיאור פרטני של חיי היום-יום, מההשכמה ועד לשינה, ובתוך כך הונצחה בהן השגרה הטריוויאלית לכאורה - רחצה, הליכה לשירותים, אכילה - פעולות שבעולמם העמידו אתגרים לא פשוטים שנאלצו להתמודד עמם באורח קבע . ביצירותיהם תיארו הכלואים את מתחמי המאסר שלהם על סממניהם החיצוניים : מגדלי השמירה, ששיקפו את הפיקוח המתמיד עליהם, וגדרות התיל, שהמחישו יותר מכול את בידודם מהעולם החיצון ואת עובדת היותם "לא רצויים" בחברה שאך תמול-שלשום היו חלק בלתי נפרד ממנה . תיאורים אלה אינם רק בבחינת ייצוגים ריאליסטיים של מרחב החיים החדש, אלא הם למעשה בעיקר פרויקציה של מצבם הנפשי של האמנים, על הסגירות והבידוד שאפיינו אותו . מגוון של טכניקות שימשו את האמנים בהנצחת חוויותיהם וחלומותיהם - רישומי עיפרון, פחם, גירים צבעוניים וצבעי מים, והמצע לעבודתם היה כל שנמצא תחת ידם : טפסים משרדיים,

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help