sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק 1 : תבונה מרחבית | 13 אולם לתפיסה מרחבית משמעויות נוספות, הגדרות רחבות בהרבה ורכיבים נוספים על אלה המוצגים לעיל . לפי סימונס ( 2003 Simmons, ) , תפיסה מרחבית היא תפיסה של תכונות עצמים, כגון גודל, צורה, מיקום, תנועה, מרחק וכיוון . על פי הופר ( 1977 Hoffer, ) , מיומנויות שונות מרכיבות את התפיסה המרחבית : תיאום חזותי - מוטורי ( תיאום עין - יד ) , תפיסת עומק, הבחנה בין הדמות לבין הרקע שהדמות נמצאת בו, היכולת לזהות דמיון ושוני בין עצמים, תודעת כיוון, זיכרון מרחבי, הבחנה בין צורות וזיהוי קביעותן, תפיסת מיקום ויחסים במרחב . מחקרים רבים בחינוך מתמטי מציגים את עבודתו של הופר . בפרקים 2 – 3 יפורטו מיומנויות המשנה שהופר מציע, ויוצגו דוגמאות למיומנויות השונות . רוטציה מנטלית היא היכולת לסובב בדמיון צורה דו - ממדית או תלת - ממדית במהירות ובמדויק . אחד המבחנים לבדיקת יכולת זו היא הצגה של עצם תלת - ממדי ( או דו - ממדי ) כלשהו ולצידו כמה עצמים ( או צורות ) שהם סיבוב או שיקוף שלו . על הנבדקים לבחור אילו מבין העצמים המוצגים לפניהם זהים לעצם המקורי ויכולים להתקבל ממנו באמצעות סיבוב . כדי להצליח במטלה יש לבצע סיבוב מנטלי של העצם המקורי ולחשוב כיצד ייראה מזווית אחרת . באיור 3 מובאת דוגמה לשאלה מתוך 'מבחן הרוטציה המנטלית של ונדנברג' ( Vandenberg & Kuse, 1978 ( ) Vandenberg Mental Rotation Test ) . הנבדקים מתבקשים להתבונן במבנה מסוים ולקבוע אילו מבין המבנים שמתחתיו הם מבנים הזהים לו ( וראו גם להלן משימות, משימה 2 ) . 1234 איור 3 פריט הבודק כישורי רוטציה מנטלית ( 1978 Vandenberg & Kuse, )

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help