sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק 1 : תבונה מרחבית | 11 בין גורמים חזותיים והיכולת להבחין בין דמות לרקע . היכולת לקלוט ולהבין מידע חזותי מאפשרת לתרגם את המידע החזותי לתכונותיו של העצם שהמידע הנצפה נוגע לו . היכולת ליצור תמונה מנטלית : היכולת לדמיין גופים מתוך ייצוגיהם הדו - ממדיים או מתוך מידע מילולי . היכולת לבצע מניפולציות בדמיון על תמונה מנטלית . למשל, היכולת לדמיין תנועה של גופים או לדמיין שינויים ותהליכים בהם . בפעילות זו גם המקור וגם התוצר של העיבוד המנטלי הם חזותיים, והדגש הוא על התהליך המנטלי שעובר הפרט בעת שהוא מדמה שינוי שחל בעצם . לפי ארמסטרונג ( 2006 ) , בעלי תבונה מרחבית חושבים ולומדים בעזרת תמונות ; זוכרים פרצופים ומקומות ; מבחינים בפרטים קטנים שמרבית האנשים אינם מבחינים בהם ; מחברים בין עולם המציאות לעולם הדמיון שאותו הם רואים בעיני רוחם . הם חושבים בשלושה ממדים, מדמיינים דברים תלת - ממדיים בראשם ו"מתבוננים" בהם מזוויות שונות . לין ופטרסן ( 1985 Linn & Petersen, ) מבחינים בשלושה רכיבים של היכולת המרחבית : תפיסה מרחבית ( spatial perception ) , רוטציה מנטלית ( mental rotation ) והדמיה ( ויזואליזציה ) מרחבית ( spatial visualization ) . על פי החוקרים, תפיסה מרחבית היא היכולת של היחיד לקבוע את היחסים המרחביים של גירוי מסוים ביחס לאוריינטציה של גופו מתוך התעלמות ממידע מסיח . ברמה המעשית ( אופרציונלית ) זוהי היכולת לקבוע אנכיות או אופקיות של עצם נצפה למרות נוכחותם של מסיחים הנוטים לכיוונים אחרים ( ראו למשל, 1985 Lawton, 2010 ; Linn & Petersen, ) . אחד המבחנים הנפוצים לבדיקתה של היכולת לקבוע אנכיות הוא 'מבחן המוט והמסגרת' ( 1954 , . Witkin et al ) . במבחן זה הנבדקים שוהים בחדר חשוך שיש בו מסגרת זוהרת ובתוכה מוט זוהר . הנסיין מטה את המוט ואת המסגרת, והנבדקים מתבקשים לתת לו הוראות מילוליות כיצד ליישר את המוט כדי שיהיה ניצב לרצפה ( שאותה אין הם רואים בשל החושך ) , בלי להתחשב במצב המסגרת . אנשים תלויי שדה או אנשים המתקשים בתפיסת המרחב מביאים את המוט למצב שבו הוא איננו מאונך לרצפה, אלא מאונך לבסיס המסגרת, כפי שנראה באיור 1 . נבדקים שאינם תלויי שדה והתפיסה המרחבית שלהם טובה מבצעים את המטלה כהלכה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help