sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | מחשבות מיותרות : עודפות בספרות העברית 1907 – 2017 כאמור, ראשיתה של מחשבת העודפות בהכרה בעודפות הלשון, בכך שאין אלא טקסט ושהמציאות תמיד מתווכת בעזרת הלשון . עמדה זו תבעה את ביטול כל הוודאויות, הרס מטאפיזיקת הנוכחות וויתור על האפשרות להגיע אל המהותי, אל ׳שורש׳ הדברים . בשל אהבתי את הפתוח, הסבוך, האָפּוֹרֶטִי, ויתרתי על נוכחות 8 ורוּתקתי אל עודפות המילים, אל ההתנפצות החוזרת ונשנית שלהן ההוויה בסימן על בריקדת הממשות כמאמץ טרנסגרסיבי שנהדף שוב ושוב . השלמתי עם כך שאין לנו אלא מילים, ושהן אינן יכולות לשקף וללכוד את המציאות, ואט אט אף גיליתי עושר בלתי-נדלה במה שנדמה כמגבלה : הלשון אינה משקפת ואינה שקופה אלא מייצרת – מילים הן פעולות ויש בהן עוצמה, לעתים חשופה ולעתים ערמומית . כך, גיליתי את כוחה של הספרות לא בציות למבני הכוח ואף לא בחתרנות, אלא בריבוי הטקטיקות, דרכי התחבולה וההתחפשות, ובעיקר במה שאי אפשר לתכננו מראש או לצפותו מראש – לא מצד היוצרים ולא מצד החוקרים והמבקרים . ההכרה הזו התחככה בחשיבה פוליטית ביקורתית, חושפת את ההדחקות של החברה ואת האופן שבו הספרות נענית או מסרבת למבני הכוח שלה . עם זאת, כבר בראשית דרכי במחקר היה לי ברור שיצירת חפיפה מלאה מדי בין ביקורת הספרות לביקורת התרבות עלולה להקריש את מעשה הפרשנות ו׳להמית׳ את ׳אובייקט המחקר׳ – לנעוץ סיכה עבה מדי בלבה המפרפר של היצירה ; חששתי לגלות שהניתוח אולי הצליח, אבל החולה מת . הכרתי בצורך לטלטל את הספרות שהתמסרה שנים רבות מדי לקריאה פורמליסטית אסתטיציסטית, ובכוחה של הקריאה הביקורתית לחשוף את הלא-מודע הפוליטי של היצירה, אך חזרתי ושיננתי לעצמי שהלא-מודע מצוי על פני השטח של הטקסט, מסרב למטאפיזיקת העומק המודרניסטית, מגיח תמיד בדרכים עקלקלות ולא צפויות, ושההיסטוריה אינה 9 שאף שאינה ניתנת לייצוג יש פרוסה לפנינו גלויה אלא מופיעה כ׳סיבה נעלמה׳, 0 לקרוא את עקבותיה בפני השטח של הטקסט, כ׳מה שכואב׳ ועודף . 8 בדומה לדרידה, הכרתי ב׳היעדרם של הרפרנט או של המסמן הטרנסצנדנטלי . אין חוץ-לטקסט [ Il n’y a pas de hors - texte ] [ . . . ] שהרי כבר מצאנו, בתוך הטקסט , שההווה המוחלט, הטבע, תוכן המילים ״אֵם אמיתית״ וכו׳, כבר תמיד חמקו ונגוזו, מעולם לא התקיימו ; שמה שפותח את המשמעות והלשון, הרי זו אותה כתיבה בהיעלמותה של הנוכחות הטבעית׳ ; דרידה, על הגרמטולוגיה , עמ׳ ; ההדגשות במקור . 9 על ההיסטוריה כסיבה נעלמה, ראו גם : אמיר בנבג׳י וחנן חבר, ׳מבוא : היסטוריה ספרותית וביקורת הספרות׳, בתוך : אמיר בנבג׳י וחנן חבר ( עריכה ) , ספרות ומעמד : לקראת היסטוריוגרפיה פוליטית של הספרות העברית החדשה , ירושלים : מכון ון ליר והקיבוץ המאוחד, תשע״ד 0 , עמ׳ – 0 . 0 אני ערה לכך שאני מציעה כאן פרשנות מעט שונה לפרדריק ג׳יימסון, שמקובל לראותו כאבי ה׳קריאה הסימפטומטית׳ כמודל דו-שכבתי המבחין בין הטקסט הגלוי לבין העיקר שמסתתר

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help