sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא | 13 על האוריינטציה הפוליטית והפילוסופית של הרי״ד . אולם עומק ההשפעה עדיין לא התמצה . כידוע השתייך הרי״ד לאגודת ישראל ובעקבות השואה עבר לשורות המזרחי, לאמור לציונות הדתית . ההגות החרדית איננה מחייבת זהות פילוסופית . אין לה תשתית דוגמטית קשיחה, והיא מסתפקת בהקפדה יתרה במצוות, בשלילת הציונות או באדישות לה ובאמונת חכמים . לא כן הציונות הדתית . תנועה זו קמה כתנועה בעלת עקרונות דוגמטיים מובהקים, כגון פרשנות משיחית להווה ( גאולה ) , ארץ ישראל כעיקר אמונה וכדומה . הרי״ד שייך עצמו לדתיות הלאומית, ובכך נקלע לשורה של מתחים בין הנהגתה של מדינת ישראל ובין זהותו . המחקר איננו אחיד בשאלה אם היה הרי״ד הוגה ציוני דתי . אולם ברור לי שהיסוד הלאומי היה נוכח באישיותו ובהגותו במידה כזו שחייב התייחסות . הרי״ד לא היה יכול להתעלם מהתחייה הלאומית, וגם אם איננה נוכחת בהגותו השיטתית במידה שהייתה הופכת אותו להוגה ציוני דתי היא איננה זניחה . במיוחד לאחר הקמת המדינה נתן הרי״ד דין וחשבון לעצמו בשאלת מקומה בהגות, ועוד יותר מכך כיצד יכלה משפחתו להתעלם ממהלך משמעותי זה . תיקוף עד כה עמדתי בסדרת הספרים שהקדשתי בהגותו של הרי״ד על שלוש תקופות בהגותו : ( א ) ההגות ה״מוקדמת״ . בשנות הארבעים חיבר הרי״ד את המסות הגדולות ״איש ההלכה״, ״התודעה ההלכתית״ ( Halakhic Mind ) ו״וביקשתם משם״ . המסות הללו היו מקושרות היטב לתקופה ולסביבה . המתודה השלטת בהן היא בעיקר הפנומנולוגית, ומערכת המושגים שלהן נקבעה במידה רבה בדוקטורט של הרי״ד, שעסק במשנתו האידאליסטית ההכרתית של הרמן כהן . ״איש ההלכה״ נכתב בסוף מלחמת העולם השנייה, כשהרי״ד ביקש לחדש ראה י׳ בלידשטיין, ״הרב יוסף דב הלוי סולוביצ׳יק כהוגה דתי-ציוני - האומנם ? ״, בתוך י׳ עמיר ( עורך ) , דרך הרוח : ספר היובל לאליעזר שביד, ירושלים תשס״ה, עמ׳ 441 - 443 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help