sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | הגותו הפילוסופית של הרב סולובייצ׳יק, ד וכי היהדות מתארת תודעה זו באופן המאוזן והשקול ביותר . תיעוד הוראתו של הרי״ד בישיבה-אוניברסיטה בשנות השלושים של המאה שעברה מלמד, שעיקר עניינו היה פנומנולוגי . מבחינתו של הרי״ד התודעה הדתית היא בעלת משקע הומוגני אובייקטיבי וסובייקטיבי . הרי״ד טען שרכיבי התודעה הדתית העמוקה הם הו מו ג נ י י ם, ושבהתבטאותם החיצונית ( ההיסטורית ) הם משתנים ונעשים מגוונים . לדידו אותו רכיב דתי עמוק של חוויית הדבקות הוליך את הרמב״ם לתפיסת הדבקות האינטלקטואלית מחד גיסא, ואת האר״י לתפיסת הדבקות המיסטית מאידך גיסא . הגישה הפנומנולוגית מאפשרת להתעלם מההיסטוריה האכזרית והלא מתפשרת, לשים אותה בסוגריים כדבריו של הוסרל, ולנבור בעומקי התודעה הדתית האחדותית . כך עשו מקס שלר ורודולף אוטו, וכך עשה גם הרי״ד . הבנת המניע הזה מאפשרת פתרון חידה נוספת . כפי שהראיתי בספריי נקט הרי״ד את המתודה הפנומנולוגית בשנות הארבעים של המאה ה- ,20 ובאמצע שנות החמישים נקט גם את הגישה האקזיסטנציאליסטית . אולם עד סוף ימיו המשיך ליצור גם במתודה הפנומנולוגית . מדוע לא זנח הרי״ד מתודה זו ? מסיבה פשוטה : הפנומנולוגיה של הדת מאפשרת תפיסה הומוגנית של היהדות . מעתה היהדות היא אחת, והופעותיה ההיסטוריות הן רבות . הרי״ד הוסיף לבניין התודעה נתון נוסף, שהפנומנולוגים של הדת לא שיערו אותו : הוא קבע רובד אובייקטיבי לתודעה הסובייקטיבית, והוא קיום המצוות . בעיניו נתפסות המצוות המעשיות כגורם מאזן ומווסת של התודעה הדתית . אולם מה שחשוב הוא ההיתלות בפנומנולוגיה של הדת, כזרם שהתחקה אחר אושיות התודעה הדתית, כדי ליצור תדמית של יהדות אחת . ( ג ) ה א י ר ו ע י ם הק טסט ר ו פ ל י י ם ש ל ה מ אה ה- 0 2 . כבר עסקו הביוגרפים וההגיוגרפים של הרי״ד בהשפעת השואה וקום מדינת ישראל 2 כך עולה למשל מבחינה בפילוסופיה משנת 1936 שהתפרסמה לפני חודשים אחדים באתר http : / / text . rcarabbis . org . 3 הגותו הפילוסופית של הרב סולובייצ׳יק, כרכים א - ב, רמת גן תשס״ח . J . Sacks, “Rabbi J . B . Soloveitchik’s Early Epistemology : AReview of האר . 87 - 75 . The Halakhic Mind”, Tradition 23, 3 ( 1988 ) , pp

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help