sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא | 11 העצמי, הנוכחת בכל אישיות ללא אפשרות להיפטר ממנה . היא מופיעה בקוטב הגאון ב״וביקשתם משם״, בדמות איש ההדר ( Majestic Man ) ב״איש האמונה הבודד״, ובמקורות רבים אחרים בכתבי הרי״ד . במאמר האחרון נאלץ הרי״ד להודות שלדמות המדען או ראש הישיבה מבריסק יש לגיטימציה ( הציווי ״פרו ורבו״ ) , ושהיא מרכיב הכרחי של האישיות . הדיאלקטיקה שצידד בה הרי״ד בכל תקופות הגותו נובעת גם מהיעדר אפשרות להיפטר מדמות המדען . דמות המדען מעיקה על הרי״ד . ההידרשויות האישיות של הרי״ד לחוויותיו במאמרים שפרסם נוטות כמעט תמיד לחוויית הסופיות, הבדידות והייסורים . לבד מ״איש ההלכה״, המוקדש כולו לדמותו של המדען-הלמדן, משתף הרי״ד את הקורא בחוויות הקיומיות שלו ( מחלתו, מחלת אשתו ופטירתה וכיוצא באלה ) . ( ב ) ה י ה ד ו ת ה א חת . כתלמיד חכם ידע הרי״ד שיהדויות רבות יש, ופנים רבות לה ליהדות . הרציונליסטים מול המקובלים ; המתנגדים מול החסידים ; החרדים מול אנשי הציונות הדתית ; האורתודוקסייה מול הקונסרבטיביזם והרפורמה, וכן הלאה . יתר על כן : המציאות החברתית והדתית של הקהילה היהודית באמריקה מנפצת כל אשליה של יהדות הומוגנית . אבל הרי״ד היה מהמכוננים של דגם האורתודוקסייה המודרנית מפני שכל ימיו נאבק במציאות האכזרית של ריבוי האפשרויות הדתיות . מבחינתו יהדות בבחינת תורה מסיני יש רק אחת . כיצד התמודד הרי״ד עם הניגוד הזה שבין הפנים ( הומוגניות ) ובין החוץ ( הטרוגניות ) ? התשובה ברורה : הרי״ד נקט את המתודה הפנומנולוגית הדתית . הפנומנולוגיה הדתית חותרת להכרת המהות של הדת . מבחינתה הדת היא בראש ובראשונה סוג של תודעה מהותנית . תודעה זו היא בעלת התייחסויות עצמאיות לאלוהים, לעולם ולאדם . תודעה זו אף מושתתת על הנחות יסוד שהאדם הדתי מקבל וחווה אותן . הפעילות הדתית ה״חיצונית״ היא ביטוי של התודעה הדתית . הפנומנולוג הדתי עוסק בפעילות זו ככל שהיא משקפת את המהות הדתית התודעתית, המאפיינת את האדם הדתי בתור שכזה . הפנומנולוגים מתאמצים לתאר את מאפייני התודעה הדתית הסובייקטיבית . הרי״ד היה פנומנולוג דתי במובהק, אף על פי שהתנגד להגדרה הסובייקטיבית המוחלטת של התודעה . כלומר הוא סבר כי קיימת תודעה מהותית של הדת,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help