sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 דיוקן של פרשן – ר׳ אברהם אבן עזרא והנכון בעיניי – בעבור היות אדם נכבד מכל נבראי מטה אמר כן ; כי מעת שיחל הנער לדבר [ דיבור ילדותי כמשמעו ] , וזה טעם מפי עוללים , אז תחל מתכונתו [ המערכת הקוגניטיבית שלו ] לקבל כח הנשמה החכמה [ העל-גופנית והנצחית, כמבואר בפירוש לפס׳ 6 ] , עד שתִּשְׂכַּל בשקול דעתה [ שתבין בתבונתה העצמית ] כח בוראה, כי תחזק הנפש יום אחר יום, וזה טעם יסדת עוז . מותר האדם עומד על שני דברים : על כוח הדיבור שבפיו, המייחד אותו מיתר הנבראים, ועל כוח החשיבה של נשמתו השמימית, החושף בפניו את סודות הארץ ופותח לפניו את שערי השמים . כהמשך לכך אומר אבן עזרא ( בפירושו למזמור י״ט, 4 - 6 ) שמאחר ש״אין לשמים פה כגוף בן אדם״, אי אפשר לשמוע את דברם, אך אפשר ׳לראותו׳ : ״כי במראה העין שלגוף [ הגופנית ] ומראה עין הנשמה הפנימית החכמה יראה [ המשכיל ] אמונת [ אמיתות ] ספור שמים ומה שיגיד הרקיע [ . . . ] כי מכתבם יִקָּרֵא בכל מקום, ויבינו מה טעמוׂ כל ה מ ש כ י ל י ם ב כ ל מ ק ו מ ות ה א רץ [ . . . ] ״ . הדעת הזאת אינה 3 באשר היא פרי החקירה, ולאו דווקא פרי נחלתם הבלעדית של משכילי ישראל, ההתגלות ( אשר התורה רק מרחיבה ומאמתת אותה, כאומרו בפירושו לתה׳ י״ט, 8 ) . החקירה האנושית של מסתרי השמים מתאפשרת מכוח האנלוגיה המבנית שבין השמים והארץ : ״והיודע סוד נשמתו ומתכונת גופו, יוכל לדעת דברי העולם העליון״ ( הפירוש הארוך לשמ׳ כ״ו, ) . אך מה שמניע את הנשמה הארצית לנסוק השמימה היא התשוקה העזה לחזור אל צור מחצבתה הנשגב . כאומרו בהקדמת פירושו לקהלת : אורח חיים למעלה [ המוליך כלפי מעלה ] ל מ ש כ יל, למען [ שמטרתו ] סור משאול מטה . כי כאשר יתאוה האורח [ הזר ] שנשבה לשוב אל ארץ מולדתו, להיות עם משפחתו, כן תכסוף הרוח המשכלת להאחז במעלות הגבוהות [ האסטרונומיות ] עד עלותה אל מערכות אלהים חיים . נפש האדם שבויה בחייה עלי אדמות בגוף הגשמי, ובמות הגוף היא משתחררת מכלאה . ומכוח הדעת שהיא השכילה לצבור היא חופשייה עתה לשוב אל מוצאה הנישא והמרומם . היקפה של הדעת הזאת הוא אכן עצום ורב, כפי שאבן עזרא מדגיש ומבליט בביאור הפסוק ״ויתן אל משה ככלתו לדבר אתו בהר סיני שני לֻחׂת הָעֵדֻת [ . . . ] ״ ( הפירוש הארוך לשמ׳ ל״א, 8 ) : ריקי מוח יתמהו, מה עשה משה בהר ארבעים יום וארבעים לילה . ולא ידעו, 3 ראב״ע מדגיש את האוניברסליות של הדעת גם בהגדרתו את המצוות השכליות שבפירוש הארוך לשמ׳ כ׳, ,2 ד״ה ״דבור הראשון אנכי״ : ״דע, כי כל המצות הם על שני דרכים, והדרך האחת – מצוות שהם נטועות מהשם בלב כל איש דעת, והם רבים . ואין בעשרת הדברים רק [ אלא ] השבת לבדה, שאינה בכלל שקול הדעת . על כן כל משכיל בכל עם ולשון מודים בהם, כי הם נטועות בשקול הדעת, ועליהם אין להוסיף ואין לגרוע, והם ששמר אברהם עם מצוות אחרות נוספות״ .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help