sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 ר׳ אברהם אבן עזרא איש האשכולות ב ספר המולדות ( מהד׳ סלע, עמ׳ 88 ) מבחין אבן עזרא במפורש בין איש החכמה ( הקרוי ׳משכיל׳ ) לבין איש האמונה ( הקרוי ׳צדיק׳ ) , תוך הדגשת יתרונו המובהק של השני : וככה הבוטח בשם בכל לבו, השם יסבב לו סבות – ולו נתקנו עלילות ( בשמ״א ב׳, 3 : נתכנו ) – להצילנו ( נוסח אחר : להצילו ) מכל נזק שיש במולדו [ בקונסטלציה של שעת לידתו ] . על כן אין ספק כי הצדיק יותר שמור [ מוגן ] מהמשכיל בדיני המזלות [ מן המומחה באסטרולוגיה ] , כי פעמים ישתבשו עליו הדינין [ החישובים האסטרולוגיים ] . כדרך שאמר הכתוב : ״וקוסמים יהולל״ ( יש׳ מ״ד, 25 ) . והנה [ והמסקנה ] – אשרי מי שלבו תמים עם אלהיו . החכמה היא תנאי הכרחי להשגת יראת שמים, אך היא אינה תנאי מספיק . אי אפשר בלעדיה, אך בה כשלעצמה אין די . במובאה הזאת מדובר על ׳משכיל׳ שהוא בקי וידען בתחום דעת מסוים, אבל בדרך כלל בפי ראב״ע ובני זמנו ה׳משכיל׳ הוא חכם מקיף, 2 ועלינו לברר מהם כאמור במפורש על דניאל ורעיו : ״משכִּלים בכל חכמה״ ( דנ׳ א׳, 4 ) . הסגולות וההישגים שהוא מייחס ל׳משכיל׳ כדמות אידיאלית . נפתח בבירור המילונאי, הבא בפירוש של אבן עזרא לפסוק ״אשרי משכיל אל דל, ביום רעה ימלטהו ה׳״ ( תה׳ מ״א, 2 ) : יש אומרים משכיל – כמו ׳מביט׳ ( תה׳ ק״ד, 32 ) , כמו ״מסתכל ( בנוסחנו : משתכל ) הֲוֵית״ ( דנ׳ ז׳, 8 ) . והנכון – מגזרת ׳שכל׳ ( דה״א כ״ב, 2 ) , שישים לבו שישכיל במעשה השם עם החולה [ . . . ] ויש אומרים שמשכיל – פועל יוצא [ אשר נושאו הנעלם ] הוא המבקר, וידבר על לבו וישכילנו [ . . . ] . לדעת ראב״ע, ׳משכיל׳ הוא פועל עומד ( כמו ׳מבין׳ ) , אך הוא מביא גם את הדעה האחרת שלפיה זהו פועל יוצא מבניין הפעיל, המורה על כוח ההבחנה המניע את השכל לחקור ולהבין . שתי הדעות גוזרות את ׳משכיל׳ מלשון ׳שכל׳, ומסיקות מן הגיזרון שמדובר באדם החותר להבנה הנכונה של המציאות . יתירה מזאת, חכמת המשכיל אכן מקיפה את מלוא הבריאה ( ראו פירושו לתה׳ י״ט, 4 - 5 ) , וגם חותרת אל מה שמעבר לה – הכרת הבורא עצמו . כאומרו בשורה השלישית של שיר הפתיחה של יסוד מורא : ״ידע לבב משכיל בוראו במַעְבָּדוֹ [ באמצעות מפעלו ] / כי כל מכחש בו הוא באמת עֵדוֹ״ ( עמ׳ 65 ) , וכפי שהוא מסביר בפירושו לתה׳ ח׳, 3 : מפי [ עוללים ] – אמר רבי משה, כי טעם מפי – אשר לא בפיהם הם יודו לחסדיך ( אין להבין את הכתוב כמשמעו כי עוללים הם חסרי דעת ) , כי תכלכלם ותַפְרֵם ותַרְבֵּם בגופם באורך וברוחב [ גידולם המופלא הוא שבחו של הבורא ] . 2 על השימוש בתואר ׳משכיל׳ בפי בני-זמנו ראו את המובאות ממכתבו של חלפון בן נתנאל החותמות פרק זה .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help