sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מדוי ועד אבני בהו : דרכו של אברהם שלונסקי אל הקנון העברי 13 המוקדם לבין שירת עבודה חלוצית, שיריו הראשונים בארץ ישראל לא עסקו ישירות בנושא החלוציות אלא בנושאים אוניברסאליים, והיו כתובים במודוס מודרניסטי אקספרסיוניסטי . בשלב זה שלונסקי לא היה בשום אופן משורר קנוני או נערץ, אך הוא ניסה לכונן את עצמו ככזה ולכנס סביבו חבורה ספרותית צעירה . באופן כמעט טבעי פנה שלונסקי לאורי צבי גרינברג, משורר שחלק עימו מאפיינים שיריים דומים : 9 למרותשניהם העמידו שירה אקספרסיוניסטית, גרנדיוזית וגדושת פאתוס . הקִרבה, ואולי בגלל שאיפת הגדלוּת ותחושת הנבחרוּת שקיננה בשניהם, אצ"ג התעלם מפניותיו של שלונסקי והשניים הפכו למעין יריבים . 10 בקובץ דוי ניכרת נטייה אקספרסיוניסטית-פוטוריסטית בעיצוב החיצוני 11 כמו גם בסגנוןשל הספר : בכריכה, בצורת האותיות וסידורן בשערים, הכתיבה החדשני בתחומי העברית, עם השורות הקצוצות והנושאים ה"נמוכים" והמתריסים . הספר מורכב משתי פואמות : "צרעת" ( תרפ"ג ) ו"הברית האחרונה" ( תרפ"ד ) . הפואמה הראשונה, שבה אתמקד, היא מעין מחזה דיסטופי שמתרחש על גדות הגנגס דווקא, שגיבוריו הם עדת מצורעים . המצורעים נמצאים במצב פיזי ונפשי עלוב ודוחה ונושאים עיניהם לכוהן שיביא לריפוי ולגאולה, כפי שניתן לראות ממילותיהן של נשות המחנה : - אָכֵן, זֶה רַבַּת אֲשֶׁר לֹא רָאוּ עֵינַי בִּפְרֹחַהַפֶּרַח . - אָכֵן, זֶה רַבַּת אֲשֶׁר לֹא שָׁמְעוּ אָזְנַי 9 בעז ערפלי עסק בקרבה האידיאולוגית והסגנונית בין השניים, ואף טען שבשירתם ניתן למצוא ביטוי פיזי וגופני להיבטים ציוניים-אידיאולוגיים . בעז ערפלי, "הדם והבשר : צומת אידיאולוגי-פואטי בשירת א"צ גרינברג וא' שלונסקי בשנות העשרים", עיונים בתקומת ישראל 10 ( 2000 ) , עמ' 491 - 493 . 10 הלפרין, המאסטרו , לעיל הערה 3 , עמ' 196 , 199 . יריבות זו הוחרפה כשראה אור הקובץ אימה גדולה וירח , תשעה חודשים אחרי דוי , והתקבל בצורה חיובית הרבה יותר . ראו : שם, עמ' 249 - 250 . וולף-מונזון מזהה באיגרות ששלח יצחק למדן לשלונסקי ניסיון "להתסיס את שלונסקי [ . . . ] נגד אצ"ג ולמנוע כל אפשרות של שיתוף פעולה ביניהם בעתיד" . תמר וולף-מונזון, לנגה נקדת הפלא : הפואטיקה והפובליציסטיקה של אורי צבי גרינברג בשנות העשרים , חיפה : אוניברסיטת חיפה, זמורה ביתן, 2005 , עמ' 55 . 11 תמר וולף-מונזון טוענת שהוצאת "הדים" "גילתה פתיחות מיוחדת ליצירות בעלות תו זיהוי אקספרסיוניסטי, כ דוי של שלונסקי, אימה גדולה וירח של אצ"ג, ו מסדה של יצחק למדן" . שם, עמ' 48 .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help