sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

גלעד ששון 14 בעקבות החשש שהיא עשויה להשפיע על המלך ולהטותו מעבודת ה' . המספר המקראי מציין בפירוש שהחשש הזה אכן התממש בסוף ימיו של שלמה, ובת פרעה מוזכרת בפרק הזה עם נשות שלמה שהטו את לבבו ( יא : א - ג ) . מפרק יא 13 אבל למרות עולה שהנישואים האלה היו פסולים מראשיתם כבר בפרק ג . האזכור השלילי המאוחר של בת פרעה בפרק יא, לא ניתן למצוא כל רמז של ביקורת ביחס למעשה זה בתחילת מלכות שלמה ושני פסוקים לאחר מכן נאמר : 14 "ויאהב שלמה את ה'" ( ג : ג ) . בפסוק שלאחר מכן נאמר : "רק העם מזבחים בבמות כי לא נבנה בית לשם ה' עד הימים ההם" ( ג : ב ) . ובפסוק שלאחריו : "ויאהב שלמה את ה' ללכת בחוקות דוד אביו, רק בבמות הוא מזבח ומקטיר" ( ג ) . מה משמעותו של ה"רק" בשני הפסוקים האלה ? האם יש כאן מילת הסתייגות שעל פיה לא נהגו העם 15 נראה שהפסוקים האלה פותחים את הפרשה ושלמה כראוי בהקריבם בבמות ? שעוסקת בחלום שבבמת גבעון, והמספר מסביר מדוע הלך שלמה לגבעון : "כי לא נבנה בית לשם ה' עד הימים ההם" . מילת ה"רק" באה לסייג את המעשה ביחס לימים שהספר נכתב בהם, לאחר שהמקדש כבר עמד על תלו וחל איסור 16 להקריב בבמות . בפרק העוסק בחטאי שלמה תידון בהרחבה השאלה אם חטא שלמה בכך שהרבה כסף, זהב וסוסים, בניגוד לאיסור שבדברים יז . פרשנים וחוקרים רבים טענו שאין זה מקרי ששלושת האיסורים החלים על המלך נמצאים בסמיכות כחלק מתיאור מלכות שלמה ( סוף פרק י ותחילת פרק יא ) . לדעתם, המספר המקראי מבקר את שלמה גם על כך שהרבה כסף זהב וסוסים, ולא רק על כך 17 אמנם סמיכות זו מחייבת התייחסות, אבל בפרק שנשא נשים נוכריות רבות . י ריבוי הממון והסוסים באים כחלק מתיאור תפארת מלכות שלמה, והוא אף מופיע בתיאור האפולוגטי של דברי הימים ( ב פרק ט ) . חשוב להזכיר שעושרו של שלמה בא לו כמתנה מאת ה' בעקבות חלום גבעון, לכן קשה לטעון שחטא 18 בהרבותו כסף וזהב . אמנם בפרק יא יש שתי עדויות שמהן עולה שלא הכל היה שפיר בתקופת הזוהר של שלמה : 1 . בתחילת פרק יא מסופר כי שלמה נשא נשים נוכריות רבות בניגוד לצו ה' ( מ"א יא : א - ב ) . מהפסוקים האלה עולה שכאשר נשא שלמה את הנשים האלה כבר עבר על צו ה' . אין ספק שהדבר התרחש בתקופת השיא של 19 לפיכך, יוצא שהתיאור הזה מערער את החלוקה הדיכוטומית . אך בכל שלמה . זאת, מדוע מחכה המקרא עם המידע הזה עד לפרק יא ? 2 . בעיה דומה עולה מהמשך הפרק : "ויקם אלהים לו שטן את רזון בן אלידע אשר ברח מאת הדדעזר

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help