sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מלך והדיוט 13 הבטחות ה' לאברהם לטריטוריה ולזרע רב ( בראשית יג : טו - טז ; שם טו : יח ; מ"א ד : כ - ה : א ) . גם ההבטחה שנתן ה' למשה על בחירת מקום שבו תשרה שכינתו ( דברים יב : י - יא ) תואמת את המציאות שהייתה בימי שלמה ( מ"א ח : יב - יג ) . הנביאים השתמשו רבות במוטיבים זהים לאלה המתארים את מלכות שלמה כדי לתאר את מלכותו האידיאלית של מלך המשיח . המצב הכלכלי והביטחוני של ישראל באותה תקופה מתואר בביטויים דומים לאלה המופיעים ביחס לתקופת שלמה ( מיכה ד : ב - ד ; זכריה ג : י ) . גם דרשת שמו של שלמה שבימיו שרר שלום מדגישה את היותו מלך אידיאלי . המילה שלום מופיעה כמה פעמים במקרא ביחס למלכות שלמה ( מ"א ה : ד - ה ; דהי"א כב : ט ; תהלים עב א - ז ) . על פי ספר דברי הימים ( א כב : ט ) , ה' הוא שקרא לשלמה בשם הזה . לשלמה היה שם נוסף המלמד על יחסו המיוחד של 8 ה' אליו : "ידידיה" ( ש"ב יב : כד - כה ) . מחבר ספר דברי הימים ( ב, פרקים א - ט ) בחר להציג את תקופת הזוהר של שלמה כ"מלך" כשהוא מתעלם בכוונה תחילה מתקופת השפל שלו כ"הדיוט" . לדעת החוקרים, עיקר עניינו של המחבר בתיאור מלכות שלמה היה בניית בית 9 המקדש, וכל תיאור שהיה יכול לפגום במסר הזה נגנז . כאמור, תקופת השפל של שלמה, שבה נהג כ"הדיוט", מרוכזת בפרק אחד בלבד ( פרק יא ) . בפרק הזה מסופר על נשותיו של שלמה, שהטו את לבו אחרי אלוהיהן ועל ההשלכות שהיו למעשים האלה בתחום המדיני . התיאור הזה קוטבי לתיאור האידיאלי בתקופת השיא ; שלמה אוהב ואהוב ה' היה לאוהב נשים נוכריות, ובמקום הכבוד שקיבל ממלכי האזור קמו מורדים שערערו את שלטונו . לתקופה זו שני אזכורים נוספים במקרא : 1 . המלך יאשיהו במסגרת פעולותיו הדתיות תיקן את אשר עיוות שלמה ( מ"ב, כג : יג ) ; 2 . בימי שיבת ציון נשאו עולי בבל נשים נוכריות, ונחמיה מוכיח אותם בהזכירו להם את חטאו של שלמה ( נחמיה יג : כו - כז ) . החלוקה הדיכוטומית שהוצגה כאן אינה מקובלת על הכול, והחולקים עליה 10 יש המבקשים להאשימו מוצאים פגמים בדמותו של שלמה כבר בפרקים א - י . בכך שלאור המסופר בפרק ב תפס שלמה את השלטון על ידי ביצוע "מרחץ 11 אבל גם אם קשה לחוקרים האלה דמים" נגד מתנגדיו אדוניה, יואב ושמעי . לקבל את התנהגות שלמה, קשה למצוא לעמדה זו אחיזה בפרק ב . המקרא אינו 12 מבקר את שלמה על מעשים אלה ומתארו כמי שפעל על פי צוואת אביו . פרשה נוספת שיש המוצאים בה פגם בהתנהגות שלמה היא נישואיו לבת פרעה ( ג : א ) . מכמה אזכורים במקרא עולה שנישואים לבת נכר פסולים, בעיקר

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help