sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 אביבה קפלן בחברה זו הזקנים נוכחים נפקדים, אינם שותפים למערכת יצרנית מוערכת, ועם זאת, הם אוכלוסייה צרכנית, לעתים בעלת אמצעים ( חזן, 2002 ) . הזיקנה כתופעה נתפסת כחוויה של דחייה חברתית, אף על פי שהזקנים נתפסים בה לעתים כבעלי שררה . בחברה זו כמעט לא קיימים סמלי מפתח כמו מקום עבודה, מקצוע או ארגון מקצועי, שבאמצעותם אפשר להסדיר ולארגן את זהותו של האדם הזקן . במקרה הטוב, הוא "יוצא" לגמלאות בן ,67 לא תמיד מתוך בחירה . במקרה הרע, הוא נתפס כזקן כבר בהגיעו לגיל 50 או קודם לכן, ומוצא את עצמו מחוץ למעגל העבודה . איזה תיוג חברתי יש לו במשך כל השנים שבהן הוא נמצא ב"גמלאות" ? כיצד הוא חי עם ההרגשה שהוא מיותר ? כיצד הוא נתפס בעיני "החברה הצעירה" ? במה הוא יכול למלא את החלל שנותר בחייו עם פרישתו ממעגל העבודה ? כיצד הוא רואה את עצמו ואת מקומו בחברה, בעיקר עתה, כשתוחלת החיים עולה בהתמדה הודות להתקדמות הטכנולוגית והרפואית המרשימה ? לטענתי, הארגונים המיועדים למגורי זקנים הם מרחבים הטרוטופיים, כפי שתיאר אותם מישל פוקו ( 2003 ) , השוללים את זהותו של הפרט ומבנים אותה כישות חברתית מותאמת תרבות . הם גם "לא מקומות" - "non - places" כפי שתיאר הסוציולוג הצרפתי מארק אוז'ה ( 1995 Auge, ) , בהתייחסו לחברה בת זמננו, החברה ה"סופר – מודרנית", כדבריו . ה - non - places הם מקומות שונים ומגוונים, למשל, שדות תעופה, בנקים, סופרמרקטים, בתי – מלון - כולם מקומות שאינם מתייחסים למהות האדם, אלא למילוי צרכיו . כך, גם בבתי המגורים של הזקנים אפשר לראותם כמקומות המיועדים למציאת מענים לצרכיהם ההולכים ומתמעטים . על כן, המקומות האלה, המוגדרים "ארגונים כוללניים" ( ראו התייחסות למשמעותו הסוציולוגית של המושג בהמשך ) , מופעלים באמצעות "הוראות שימוש", וחיי

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help