sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 אורנה שץ-אופנהיימר האישיים קיימת חונכות בצמתים שבהם הפרט נדרש לתהליך קבלת החלטות או הכרעות מקצועיות . העדות להתפתחות המקצועית של תחום החונכות כתחום תוכן גנרי שיש בו ידע מקצועי היא ריבוי המודלים המתארים את אפשרויות החניכה השונות . מודלים שונים של חונכות החונכות, על מגוון ביטוייה המקצועיים, הפכה לתחום דעת מקצועי שלו גופי ידע ייחודיים, מושגים מקצועיים, עקרונות ותהליכים המנחים תפיסות מחקר ותהליכי עבודה . החונכות כתחום אוטונומי המעוגן בתיאוריות שואבת את הידע ואת התכנים בעיקר ממדעי החברה, מתחום ההתנהגות האנושית והבין-אישית ( , . Ellis et al 2020 ) ; גופי ידע אלה כוללים תכנים כמו תהליכים בין-אישיים, אמון, אמפתיה, העצמה, ביקורתיות, רפלקסיביות, הקשבה ועוד ( 2015 Ilieva - Koleva, ) . ביסוד החונכות רעיונות שונים על אודות האדם, המנחים את תפיסות התפקיד ; את הדפוסים השונים הנדרשים ביחסי הגומלין בין החונך והנחנך, ואת הסוגיות העוסקות במטרות וביעדים של החונכות . תפיסות אלה משפיעות על הישגיה ותוצריה של החונכות ברמת הפרט - כחונכות אינסטרומנטלית המתמקדת במתן עצות והיענות לצרכים השוטפים של הפרט, וברמת הארגון - כחונכות מהותית ( Educative Mentoring ) , העוסקת בקידום הבנה ולמידה של מצבים מורכבים בארגון ( 2015 , . Kubicek et al ) . כדי לממש את החונכות המקצועית התפתחו מודלים שונים לחונכות שמטרתם להמשיג ולהכליל תהליכים, עקרונות ורעיונות ולעגנם בתיאוריות, וכן לשמש כמקור לפרקטיקה למימוש רעיונות מגוונים ( 2020 Orland - Barak and Wang, ) . המודלים השונים מתאפיינים בדגשים השונים שהם מציגים, למשל חונכות אישית, חונכות במסגרת קבוצתית, חונכות קצרת טווח, חונכות תהליכית לאורך זמן, חונכות במרחב אקדמי, וחונכות תוך-ארגונית או

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help