sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 אורנה שץ-אופנהיימר אדם בעל ניסיון הן בפרקטיקה והן בהעברת הידע המקצועי שלו לאחר . חניכת האחר באמצעות ידע מקצועי תיאורטי המשולב בידע פרקטי מסייעת לעצב מחדש תהליכי למידה אישיים ומקצועיים ; החונך מסייע לאחר באמצעות הידע שלו אך בה-בעת מתוך מכוונות פרסונלית לעמית מקצועי ( Gisbert van Ginkel, Oolbekkink, Meijer and Verloop, 2016 ) . במילים אחרות, בעולם החונכות מתקיים תהליך של הבניית הכישורים, היכולות המקצועיות והזהות המקצועית הן של הנחנך והן של החונך, משמע שהחונכות מבוססת על קשר בין-אישי ועל יחסי גומלין בין שני אנשים, ומתרחשים בה תהלכי למידה מקצועיים מקבילים, בסביבה שיש בה יחסי אמון ומוטיבציה ללמידה ( 2012 Feiman - Nemser, ) . מקור המושג חונך ( mentor ) הוא בשם הפרטי Mentor המופיע ב אודיסאה של הומרוס . מנטור היה חברו החכם והנאמן של אודיסאוס, שקיבל על עצמו לגדל את בנו טלמכוס כאשר האב יצא למסעו הארוך . החונך חינך והדריך את הנער במעבר לשלב הבגרות . על פי דימוי זה, החונך הוא מבוגר חכם המקבל עליו את האחריות ללמידה ולהתפתחות של צעיר ממנו . בעבר רכשו אנשים ידע מקצועי בכך ששימשו שוליות של בעלי מקצוע ; בימי הביניים השתמשו הגילדות למיניהן בחונכות לצורך העברת הידע המקצועי במלאכות השונות . למידה באמצעות חונכות הייתה אמצעי להעברת ידע לבן החסות ( protégé ) , והחונך היה מורה מגן, מדריך, פטרון וסנדק . לראשונה בשנת 1778 המונח חונכות ( Mentoring ) מופיע על כריכה של ספר שכתבה אן מורי ( Mentoria : The Young Ladies Instructor , ) Murry ( מנטוריה : הוראות לגברות צעירות ) . המונח אינו מופיע בכתובים האקדמיים עד סוף המאה העשרים . שנת 1980 היא נקודת מפנה, והחל ממנה אנו מוצאים את החונכות בספרות המקצועית ( למשל ב- Harvard Business Review ) . בחינוך, בשנת 1993 התפרסם כתב העת הראשון שעוסק בתחום, Mentoring & Tutoring : Partnership in Learning ) Irby and Boswell ( .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help