sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 הכול מלא אלים התהוותו של עולם אנושי פנימי, שהגיע לגיבושו העמוק בטרגדיות היווניות, כמסמנת את התמעטותה של החשיבה המיתית ואת התהוותה של תפיסה היסטורית-סיבתית . בד בבד עם התעצמותה של הדת הדלפית, אשר באה לידי ביטוי בכתובת "דע את עצמך", הופנתה ההתבוננות מהעולם השוקק, הצבעוני, המטמורפי, אל הקונפליקט וההתמודדות הפסיכולוגית-חברתית . בהדרגה שוברת לב נעלמו מהעולם נישואיהם של אלים עם בני אדם וגלגולי צורות קיום . דור אחד בלבד לפני הֶקטור גיבור טרויה, נחטף דודו גנימד אל האולימפוס בידי זאוס . אבל הקטור, אשר מקיים אמנם דיאלוג עם זאוס, גורלו כבר אנושי לחלוטין . אדיפוס, נינו של קדמוס שהפך לנחש, מעוצב אף הוא כבעל גורל אנושי רצוף שאלות קיומיות . האלים קובעים את גורלו, אך אין הם מסייעים לו עוד בדרך הקשה אל היוודעות פנימית וידיעת עצמו . אבל, כשכבה קמאית בתוכנו, עדיין מצויה המטמורפוזה כעקרון קיום . שאם לא כן, מדוע נוגעת ללבנו פריחתה של כלנית, ומדוע אנו חווים בגופנו את התנודדותו של עורב על קצה הברוש ברוח ? מדוע אנו חשים שאלה צורות חיים המגלמות דבר מה בתוכנו, שיש בנו כל כך הרבה "אניים", המשתקפים בסביבתנו ? מדוע ברי לנו, גם אם איננו עוסקים בכך בחיינו המודעים, שהאבולוציה ( המונח המדעי ל"מטמורפוזה", לעניות דעתי ) מתקיימת בכל אחד ואחד מאתנו, ושברגעי חסד איננו מרגישים חציצה בינינו לצורות קיום "נחותות" מאתנו, כפי שאומר המשורר דויד המלך : "וַאֲנִי בַעַר וְלֹא 4 ומדוע עדיין מרגש אותנו, גדולים אֵדָע / בְּהֵמוֹת הָיִיתִי עִמָּךְ" . כקטנים, גלגולו של צפרדע לנסיך ? בעולם מיתי זה אנו חופשיים מהדיכוטומיה המערבית, הכופה עלינו לבחור באחת משתי אפשרויות כאשר הן סותרות לוגית זו 4 . תהלים עג 22 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help