sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 צביה ליטבסקי את זו : העולם הוא קדום או שהוא נברא ; האל הוא טרנסצנדנטי או שהוא אימננטי ; הכול הוא חומר או שהכול הוא רוח ; חיינו הם תוצאה של גורל או של בחירה ; אלוהים ברא את האדם או האדם המציא את אלוהים וכדומה . עיקרון לוגי זה אינו חל על החשיבה המיתית . האל הוא מחוץ לתפיסתנו ויסוד פנימיותנו גם יחד . העולם הוא קדום ונברא בעת ובעונה אחת . תפיסת האובייקט שלנו איננה עומדת בסתירה לסובייקטיביות ההכרה שלנו . הגוף והרוח הם פָּנים של אותה עצמוּת, המקיימים ביניהם דיאלוג מרתק, ויעיד על כך תרגול היוגה . חתירתנו הבלתי-נלאית לעיקרון של אחדות, שאנו משיגים לרגעים בלבד - הן כפרי התבונה והן כפרי החוויה - מקיימת בנו את תחושת המשמעות . היא עצמה אינה אלא אבולוציה מתמדת והרחבה של הכרתנו . עַז רְצוֹנִי בִּי לָשִׁיר גִּלְגּוּלֵי עֲצָמִים שֶׁהֵמִירוּ אֶת צַלְמֵיהֶם וְחִדְּשׁוּם . אֱלֹהִים, הֵן יֶדְכֶם חוֹלְלָה זֹאת ! אָנָּא, הֱיוּ עִם שִׁירַי וְרִקְמוּ סִפּוּרִי מִימֵי קֶדֶם בַּחֲרוּזֵי עֲלִילָה רְצוּפָה עַד יָמֵינוּ הָאֵלֶּה ! 5 ארבע שורות פתיחה אלה של מטמורפוזות מאת אובידיוס יוצרות קשר בל-יינתק בין תהליכי הטבע והעולם כהמרת צורות שמקורה אלוהי, לבין מלאכת השירה, ועל כך נעמוד בהרחבה בפרק האחרון . המטמורפוזה היא נשמתה של היצירה, האלוהית כמו גם הפיוטית האנושית . הבריאה נתפסת כמטמורפוזה מתמדת של הכאוס אל הצורה . אף היצירה אינה אלא המרת הכוחות הסטיכיים בצלם אמנותי ( "חֲרוּזֵי עֲלִילָה רְצוּפָה" : סיפור, משקל ומבנה ) בחסד כוח אלוהי . בפרקים הבאים אני מבקשת לגעת במקצת מסיפורי המטמורפוזה אשר רובם לקוחים מהמיתולוגיה היוונית, אך גם מצורות המעשייה, 5 . אובידיוס, מטמורפוזות , ספר ,1 ש' 1 - 4 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help