sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 צביה ליטבסקי משלה . מסתבר שמסַפּרי המעשיות "ידעו" זאת . העולם המיתי הוא עולם שאין בו חידלון ואין בו קטגוריה של דומם, כי "הַכֹּל מָלֵא אֵלִים" ( תאלס ) . וכך מתאר ריצ'רד פיינמן ( Feynman ) פיזיקאי בן זמננו זוכה פרס נובל, את הדומם : "דברים שנראים שקטים ודוממים, כמו כוס מים מכוסה שניצבת במקום אחד ימים אחדים, הם פעילים כל הזמן . האטומים עוזבים את פני השטח, מתרוצצים בפנים, חוזרים . אנחנו, בהבנה המוגבלת שלנו, 2 רואים [ במיקרוסקופ . צ . ל . ] רק מחול פראי ודינמי" . ועוד, התפיסה המדעית של האבולוציה היום טוענת ש"המעבר מן הדומם אל החי [ הוא ] מעבר רציף, אשר נמשך הרבה מאד מליוני שנים" . תהליך זה של אבולוציה, לפי תיאורו של רפאל פלק, דומה ל"הסתעפות מניפתית : ככל שנתרחק בזמן נמצא שלמינים רבים ושונים יותר היה בעבר מין אחד, שהוא אביהם הקדמון המשותף" . עם זאת, "מכיוון שאין מערכת המשכפלת את עצמה במהימנות מוחלטת, קיים ממילא מקור לא אכזב ליצירת שונות בין היצורים 3 גם אם הייתה החיים, גם אם מדובר בשונות בין בני אותו מין" . מטרתו של דרווין להעמיד תיאוריה מדעית בלי להיזקק ליד אלוהית מכוונת, הרי ההשתאות על הדיאלקטיקה שבין העיקרון האחדותי ובין שפעת הופעותיו החד-פעמיות נשארת על כנה . השתאות זו היא המכנה המשותף לחקירה המדעית ולתיאורי העולם והנפש הפיוטיים של החשיבה המיתית . אין לראות באלה האחרונים רק שיקוף לתהליכי נפש או ביטוי פיוטי כשלעצמו, אלא דיון הגותי בשאלת מוצא החיים והבריאה . בתרבות המערבית איבדה החשיבה המיתית את מעמדה לפני מאות רבות של שנים . כבר במאה ה- 5 לפנה"ס ניתן לראות את 2 . רפאל פלק, "אבולוציה : מותר החיים מן הדומם - אין", בתוך : בריאת העולם במדע, במיתוס, באמונה , ירושלים : מאגנס, תשנ"א, עמ' 38 . 3 . שם .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help