sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 תיאולוגיה ביקורתית האחר שלו / שבו, של אלוהים, כמו גם השתהות הקוראת בקריאה, בכתיבה, הן הליכה בעקבות האיווי והגשמתו הלכה למעשה . הדיאלוג עם צחוק אברהם נמשך ב"אפשרויות אחרות של קריירה דתית : על האברהמים של קפקא" . גם כאן ממשיך בנימיני קו של מסורתיות המבקש להיחלץ מן החרדה החרדית מפני האל הנורא, ה"סופר-אגואיסטי", ומפני מופעיו הפרוטסטנטיים חמורי הסבר . במכתבו של קפקא לרופאו, רוברט קלופשטוק, מופיעים אברהמים מבודחים, טרגי-קומיים, אברהמים ברגע ההתעכבות ואולי אף ברגע הכשל . אברהמים של יומיום שנתבעים לעמוד בדרישות המשפחה והבית ודוחקים את האחר האלוהי ואת תביעותיו הצדה בעודם מייצרים אותו כאדון היסטרי, כמורה שאינו שולט בכיתתו, כמנהל שעובדיו ממרים את פיו . זהו האחר עצמו שכושל, שמתמהמה, כפי שמנוסח גם במאמר "על נבראות האל הבורא : פירוש לפסוקים הפותחים את בראשית" . כאן, שוב מתוך המשך ל צחוק אברהם , אלוהים הוא אפוסטריורי, ערבות שנבראת מתוך התקווה והרצון הראשוניים של הסובייקט ( המקראי והקורא-כותב ) שמאמציו ותוכניותיו היומיומיים יישאו פרי, מתוך חבלי הכישלון וזעת האפיים והבתים הרעועים . גם בפסוקים הפותחים את ספר בראשית שאותם מפרש בנימיני בהמשך מאמר זה, אלוהים נברא מתוך המילה שקדמה לו, אולי כמו שהסובייקט הוא אפקט של המסמנים ולא להיפך . עולה לאור זאת שאלה שיש להפנות למחבר : האם אין בכך גלישה אל אלוהים הנוצרי, אלוהים שהוא סובייקט שסוע ? והאם השפעתו של לאקאן לא גוזרת מלכתחילה היצמדות לפרשנות קתולית-יהודית שכזו ? אלוהים בכל אופן יורד מרום מעמדו, ובדומה לאדון דמוקרטי, לא עוד מזוהה עם החוק, אלא עושה-איתו . אלוהים עושה עם המילה, מעשה הכרוך בחילוץ מהותה היסודית שהיא ההבדלה . המילה כשלעצמה היא הבדל טהור, ובאקט כמעט מימטי, מטונימי, אלוהים מחלץ את עצמו כהבדל, עם המילה ( או עם ה"אנרגיה" שלה ) ועם העולם וכל אשר בו מן התוהו .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help