sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 יצחק בנימיני ההשתהות מבקשת להרחיק לכת אל מעבר לזמן ולמרחב לעבר המקור המיתי-מטפיזי של "הדיבור המחוק" ( "אנוכתב״ ) שמשתחזר ומעובד, בעודו אובד, בכתב הרושם את הקורא ואת הכותב, בכתב כרישום בבשר הנפש . זהו כתב של כל טקסט באשר הוא, כאשר כל טקסט הוא ביסודו טקסט תיאולוגי, קרי טקסט המערב קריאה של האחר לסובייקט, קריאה לסובייקטיבציה, לכינון הסובייקט . הקריאה היסודית "לך-לך", קריאה של הסובייקט ואליו, המשחזרת ומאבדת קריאה-דיבור הממוענת לסובייקט, מאיצה בסובייקט להגשים את איוויו-ייעודו, מאיצה תוך כדי התעכבות והליכה בעקבות : התעכבות על רגע הכינון והליכה בעקבות תהום הקדם- סובייקט והקדם-יהודי שלפני הכינון . התעכבות והשתהות וסטייה הבוגדות באיווי, מעכבות את הגשמתו, משתהות בדרך . אולם לא בהכרח . ב צחוק אברהם זו ההטעיה-התעיה של אלוהים להרחיק את אברהם מבית אביו הפותרת את חטא נישואיו לשרה בת אביו, ותוך כדי כך מייסדת את אברהם כאב ראשון . כלומר ההתעיה מכוונת את ההיענות של הסובייקט אברהם לממש את איוויו . ב"אנוכתב" הקריאה של הטקסט המקראי - הקריאה של הקוראת בטקסט והקריאה של הטקסט אל הקוראת - מציבה את הסובייקט הן כנמענת של הטקסט והן כמי שמחברת אותו מחדש . ה"לך לך" או ה"לכי לך" לא רק ממוענים לקורא או לקוראת, אלא גם מיוסדים על ידם . כלומר אם ב צחוק אברהם מזימותיהם של אברהם ושל אלוהים מרמזות לדבריו הידועים של לאקאן, "הדבר היחיד שבו אנו אשמים הוא וויתור על האיווי", הרי שב"אנוכתב" מודגש רעיון זה של לאקאן שבעתיים : ביחס לאיווי שלנו אנו נושאים באחריות ; אנו נושאים באחריות ביחס לטקסט שאותו אנו קוראים-כותבים, גם אם וכאשר המילה חומקת מאיתנו וכותבת אותנו ; אנו נושאים באחריות לפירושה של מילה זו, שכמוהו ככתיבתה ( מחדש ) ולדעת-עשות הסינגולרית שלנו איתה . אפשר לומר מכאן שההשתהות, ההתפתלות הערמומית של אברהם ושל

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help