sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 תיאולוגיה ביקורתית תחת רעיון העקדה המייצר עמדה של כפיפות הנובעת מתוך אימה או מפונדמנטליזם אמוני ביחס לאל, מציע בנימיני "תיאולוגיה רכה" שבה המאמין שומר על מרחק ( אירוני, לעתים ) מול תביעותיו הבלתי אפשריות של האל . לא ציות מוחלט, אלא התמודדות עם תביעות האל, שגם מייצרות את האל לא כאחר מוחלט וטראומטי או כעל-אני, אלא כאחר שסוע, שתביעותיו האניגמטיות נתונות לפרשנות . בכך ממשיך בנימיני תזה שאותה פיתח בספרו צחוק אברהם : 1 על פי תזה זו, אברהם פירוש לספר בראשית כתיאולוגיה ביקורתית . הוא אותו מאמין שיודע לעשות עם ציווייו ותביעותיו של האל, שיודע לתמרן בערמומיות ולהטמיע את ציוויו של האחר באיווי הפרטי שלו . יחד עם זאת, ב"המקף המחבר ומעבר לו" זוכה תזה זו לביקור ( ת ) ולהתמודדות והשתהות מחודשות, כאשר המחבר תוהה שמא אין היא אלא משרתת דימוי פילושמי-סטריאוטיפי ורומנטי משהו על היהודי העסוק בהתחמקויות מן הציווי האלוהי דרך פירושים אינסופיים ופלפולים תלמודיים . תהיות כאלה ואחרות, עם זאת, לא נפקדות גם מ צחוק אברהם , כאשר הפנטזיה למסורתיות הסובלנית והפשרנית מועמדת בספק ונבחנת ככזו המחפשת ביטחון 2 אכן, אם יש ב"בית אבא" כנגד העולם ה ( פוסט ) מודרני וחידושיו . קו מחבר בין צחוק אברהם למאמרים המכונסים בספר זה, זהו קו 3 של קריאות חדשות, של ביקורים של "המתנה" ושל "השהיה", ושל ביקורת, ביחס לכל תזה מוחלטת באשר היא . גם "אנוכתב : לך-לך כהופכי של ההרמנויטיקה", המאמר השלישי המופיע כאן, צמח מתוך צחוק אברהם . ב"אנוכתב" 1 . יצחק בנימיני, צחוק אברהם : פירוש לספר בראשית כתיאולוגיה ביקורתית , תל אביב : רסלינג, 2011 . 2 . שם, עמ' ,110 תוספתא לתוספתא מס' 23 . 3 . שם, עמ' 11 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help