sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 קריקטורה, פרשנות וביקורת היסטורית או עובדתית, אלא פרשנית, בבחינת פנומנולוגיה הרואה בזיקה בין החזותי לרעיוני ערך מרכזי בתרבות . ההיסטוריון יעקב בורקהארט כתב בספרו עיונים בדברי ימי עולם את הדברים הבאים : "במקום שלא אוכל להעלות על הנייר תמונה מתוך פנימיותי [ . . . ] במקום שלא אוכל לצאת מן ההתבוננות, שם לא אפעל כלום [ . . . ] בניין היסטורי שאני בונה אינו תוצאה של ביקורת ועיון, אלא הוא פרי הדמיון, השואף למלא את החללים שבהתבוננות . ההיסטוריה בעיקרה עודנה בשבילי תמיד שירה, היא בשבילי שורה של קומפוזיציות-ציור היפות ביותר [ . . . ] כל חקר ההיסטוריה שלי, כמוהו כשרבוטי-הנוף שלי וכהתעסקותי באמנות, נובע מצימאוני העצום להתבוננות" ( עמ' ט"ו, מצוטט בהקדמה של יעקב טלמון למהדורה העברית, 1962 ) . בורקהארט נזקק לדימוי החזותי כדי לייצג בעיני רוחו את המצב ההיסטורי ובעיקר את המשמעות המוסרית והערכית הנגזרת ממנו . הוא לא היה היסטוריון של עובדות ופרטים, אלא של תוכן או אידיאות המבליחות מתוך הרצף ההיסטורי . אל הקריקטורה אפשר לחבור מהעשייה העובדתית וללמד באמצעותה את קורות העם והחברה, אבל אפשר גם לקרוא אותה כשירה של הרוח, שהאמנות היא דרך הביטוי היחידה שלה . על קומפוזיציות-ציור עבריות וזיקתן לתיאוריות פרשנות ולרטוריקה חזותית נדון בפרק שלפנינו .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help