sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 איתן מכטר | אביטל מאיה מכטר ופעם הוא סימן . פעם הקריקטורה מסמנת את המאורע ההיסטורי ופעם היא מסומנת על ידי ההקשר שבו נוצרה . שני הטקסטים בספר הזה מייצגים דיון באופני ייצוג ובפוטנציאל של המעשה הפרשני לברוא מחדש תהליכי סימון ויצירת משמעות . הקריקטורה של סוף שנות ה- 20 עד אמצע שנות ה- 60 של המאה ה- 20 מלמדת אותנו על תקופתנו אנו באמצעות מבט רטרוספקטיבי על ההיסטוריה של חידוש הבית הלאומי-העברי בארץ ישראל . התקופה עמוסה במאורעות הן בהקשר היהודי והן במסגרת מאורעות העולם . החיבור הראשון בספר זה מנסה לזהות אופני ייצוג חזותיים של רעיונות פוליטיים ולהעמיד תיאוריה בתחום הרטוריקה החזותית . התזה הכללית היא שקריקטורה צריכה להיות מאופיינת כיצירת אמנות, בניגוד לתפיסה המקובלת הרואה בה מאמר עיתונאי מאויר . זאת נבקש להראות בעזרת תיאוריות מתחום האמנות . אמנם לשפה החזותית אין קידוד מדויק כמו שיש לשפה המילולית, אבל אפשר לראות שימוש קבוע באמצעים רטוריים מאוירים שכל יוצר פיתח בעבודתו, ולעתים קרובות יש מן המשותף בין היוצרים . לצורך הדיון נבחרו הקריקטורות של שמואל כץ, דוש, יהושע אדרי, יוסף בס, אדם שלין, נחום גוטמן ואריה נבון . כל אחד מהיוצרים הללו ייצג זרם אידיאולוגי אחר בציונות, אך במידה רבה חלקו כולם רטוריקה חזותית דומה . הבחירה בשנים 1929 - 1965 נועדה לתחום את התקופה לעידן המכונן של הבניין הציוני, תקופה שבה לעיתונות ולרטוריקה החזותית היה תפקיד חשוב בטיפוח התרבות הפוליטית ביישוב . בשנים הללו ניכר תהליך כינון האתוס הציוני הקולקטיבי במלוא עוצמתו האידיאולוגית, בין השאר דרך תרגומו לטקסט חזותי . המבט הבהיר של האוטופיה הציונית לזרמיה התאים מאוד לרכיבים הרטוריים של הקריקטורה והעניק לה משקל חשוב בשיח הפוליטי . לקריקטורה מהלך דיאלקטי ולא ליניארי . היא מייצרת

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help