sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 טל בן - צבי אף כי מעמדם בשדה האמנות הקאנונית הישראלי הוא, ברוב המקרים, שולי ובוודאי אמביוולנטי, אני סבורה שאי-אפשר להתעלם ממנו . מטעם זה, אשווה יצירות מסוימות המתייחסות לנכבה של כמה מאמני המיעוט הפלסטיני לעבודות בנושאים דומים או מקבילים, הן של אמנים יהודים-ישראלים שהפכו לקאנוניים במשך הזמן בשדה האמנות הישראלי ושליצירתם הם נחשפו בזמן לימודיהם, והן של אמנים בני דורם, שחלקם גם למדו איתם . כמו כן, בהקשר זה אנתח את דברי המבקרים והאוצרים שכתבו עליהם ( לעתים לא כל כך מזומנות ) בעיתונות היומית ( העברית ) ובקטלוגים שונים ( שנדפסו, בדרך כלל, בעברית ובאנגלית ) . זאת משום שהנחתי היא שסוכני תרבות אלה מילאו, מבחירה או שלא מבחירה, תפקיד חשוב בהגדרתם העצמית כאמנים של היוצרים הפלסטינים ובדיאלוג שהם מנהלים עם התרבות ההגמונית בישראל . אשר לדור השלישי, המאפיין המרכזי הבולט לעין של עבודתו האמנותית הוא השינוי באמצעי ההבעה האמנותיים . בעוד עבד עאבדי, וליד אבו-שקרה, אסד עזי, אוסמה סעיד, עאסם אבו שקרה ואבראהים נובאני עסקו ברישום, הדפס, ציור ופיסול בלבד, הרי שאמנים צעירים אלה עוסקים בעיקר בצילום, בווידיאו ארט ובמיצג ; ואם הם מציירים, הציור הוא ריאליסטי באופיו . במילים אחרות, ההבדל בין בני דור זה לבני הדורות הקודמים נעוץ בראש ובראשונה בשפה האמנותית שבה בחרו לעסוק ביצירתם . מאפיין בולט נוסף ( ומשיק לזה הקודם ) הוא ייצוג קונקרטי למרחב הגיאוגרפי הפלסטיני שלאחר הנכבה, כלומר הערים הערביות : יפו, חיפה, עכו ; וכן מקומות המזוהים עם הנכבה והפליטות כגון כפר בירעים וואדי סאליב, לצד שיחי צבר וכפרים הרוסים . יתר על כן, כל המרחבים הגיאוגרפיים המיוצגים בעבודות הווידיאו ארט ומזוהים עם זיכרון, היסטוריה וזהות פלסטינית זוכים בעבודות להתייחסות והדגשה באמצעות השפה הערבית הנשמעת בסרטים . מתקיימת כאן מערכת של הצלבה וסימון כפול הן של מרחב והן של שפה, החוזרים שוב שוב בלופ הווידיאו הנראה בחלל התצוגה . הגדרת השפה הערבית כמסמנת את גבולות המרחב הפנים-פלסטיני בתחומי ישראל היא למעשה הגדרתה כשפה של מיעוט לאומי . עבודות הווידיאו יוצרות אם כן נוף לשוני ( linguistic landscape ) , המסמן את המרחב הפלסטיני כקודם לזה הישראלי על ידי חזרה לנקודת הפיצול בזמן, ל- ,1948 שבה סומן המרחב בשפה העברית כשפת השלטון . חשוב לחזור ולהדגיש שהאמנים הנסקרים בספר זה הם המייצגים המרכזיים של האמנות הפלסטינית הנוצרת בישראל . נוסף על כך יודגש שייצוגי הנכבה מהווים את עיקר קורפוס היצירה של כל אחד מהאמנים האלה, והם נוכחים

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help