sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 טל בן - צבי שונים בחוויית וזיכרון הנכבה שלהן ולפיכך אף בהגדרתן העצמית ובביטוייה 2 הבדלים אלה גם מצביעים על הדרכים השונות שבהן האמנותיים-תרבותיים . הנכבה מעצבת את זיכרונן הקיבוצי, את מאבקן למען זכותן להגדרה עצמית ואת תרבותן של כל אחת מהקבוצות המרכיבות את העם הפלסטיני . ואם לא די בכך, הרי שגם המושג "נכבה" עצמו כבר מזמן אינו משקף את אירועי 1947 - 1949 לבדם, אלא נעשה למושג-גג המקיף התפתחויות נוספות שהתחוללו ומתחוללות מאז אותה התקופה ועד היום בסכסוך עקוב הדמים בין ישראל לפלסטינים, הנמשך עדיין כתוצאה מאי-יישובה של הטרגדיה המקורית ומציאת פתרון הוגן ובר-קיימא לקורבנותיה ולצאצאיהם . גם מבחינה זו, בצד הזיכרון הכללי המשותף לפלסטינים באשר הם, הרבדים שהתווספו לו ועיבו אותו במשך השנים שונים ממקום למקום בהתאם להקשריהם המגוונים, והם 3 מכאן שככל הייצוגים באים לביטוי דיפרנציאלי גם בייצוגי הנכבה באמנות . האמנותיים ותוצרי תרבות אחרים - שהם מטבעם תלויי הקשרים פוליטיים, חברתיים וכלכליים - גם תיאורי הנכבה מחייבים ניתוח והבנה ספציפיים של התנאים שהשפיעו ומשפיעים על היווצרותם ושל סוכני וסוכנויות התרבות שבתיווכם הם מופצים . בכפוף להנחה זו יבחן ספר זה את הקשר וההשפעות בין ייצוגי הנכבה בעבודותיהם של אמנים פלסטינים היוצרים בישראל לבין הנסיבות ההיסטוריות, החברתיות, הפוליטיות והתרבותיות הייחודיות של המיעוט הפלסטיני החי בישראל . בדומה לכל חלקי החברה הפלסטינית, האירוע ההיסטורי המיוצג - נכבת 1948 - הוא מרכיב עקרוני ומכונן גם בהגדרת זהותם של האמנים הפלסטינים שגדלו ו / או התחנכו בישראל, אך במקרה שלהם ממלאים יחסי 2 . מחקרים מהשנים האחרונות העוסקים בסוגיית הזיכרון הקיבוצי מדברים על ריבוי זיכרונות . כך למשל אלון קונפינו מציין שהזיכרון הקיבוצי הוא "תוצר של משא ומתן ומיקוח קולקטיביים בין זיכרונות רבים המצויים באומה" . לדבריו, הזיכרון הקיבוצי הוא במהותו "ישות מרובה", הנוצרת ביחסי גומלין בין ריבוי הזהויות או תת-הזהויות המתקיימות במסגרתה הכללית של זהות לאומית אחת . ראו Alon Confino, The Nation as a Local Metaphor : Wurttemberg, Imperial Germany, and National Memory , 1871 - 1918 , Chapel Hill : University of North Carolina Press , 1997, pp . 8 - 7 3 . בעניין זה, ג'והן ג'יליס מציין לגבי זיכרון קיבוצי בכלל שכשם שהזהות נוצרת בתהליך של הגדרה והגדרה מחדש, כך גם הזיכרון איננו קבוע, אלא מתהווה מחדש כל העת . ראו John R . Gillis, Commemorations : The Politics of National Identity, Princeton : Princeton University Press, 1994, p . 3

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help