sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

[ 10 ] מפילגש לי דועה בצ יבור זמניות, קיומם של אויבים משותפים והעדפה של מדינות על פני מיעוטים . עם זה, עם השנים, בעקבות התפתחויות היסטוריות בעולם ובאזור, עברה ישראל אט-אט ממצב של "פילגש" למצב של "ידועה בציבור" ואפילו של פרטנר . משמעות הדבר היא ששחקנים רבים יותר במערכת האזורית מכירים בישראל ומוכנים לשתף עימה פעולה בגלוי . כינון היחסים הדיפלומטיים של ישראל עם איחוד האמירויות, בחרין, סודאן ומרוקו ב- 2020 היא דוגמה מובהקת לכך . עם זה, כמה שחקנים עדיין מעדיפים לקיים את הקשרים בחשאי בשל החשש מפני ההתנגדות של גורמי החברה האזרחית ובשל אי-הפתרון או בשל אי-ההתקדמות בפתרון הבעיה הפלסטינית . הספר מתמקד במרחב הסמוי של היחסים שהתנהלו מאחורי הקלעים . לפיכך משאים ומתנים רשמיים בין ישראל לשכנותיה ( כמו עם מצרים בשנות השבעים ועם ירדן בשנות התשעים ) לא נכללו בספר, אף שחלקים מהם התנהלו בדלתיים סגורות . מחקרים אקדמיים רבים וכן ספרי זיכרונות פורסמו על משאים ומתנים אלו, ולכן אין בהם חידוש רב . ועם זה, "ספרות הצללים" על היחסים בין ישראל לשכנותיה מועטה ועוסקת בעיקר במבצעים המרעישים של הצבא והמוסד . מחקר היסטורי על מערכות יחסים חשאיות בין מדינות מעורר קושי מתודולוגי בכל הנוגע לשימוש במקורות . הקושי נובע מהעובדה שגורמי המודיעין — במקרה זה המוסד, אגף המודיעין והשב"כ — הם מאגר חשוב של מידע שאינו נגיש למחקר . חוקרי ההיסטוריה שואבים את המידע מארכיונים שיש בהם מסמכים של משרד החוץ ( ושאר משרדי ממשלה ) שנחשפו לאחר תקופה ארוכה של חיסיון, אולם בדרך כלל אין בהם מסמכים של גורמי המודיעין . התוצאה היא כתיבת היסטוריה חלקית שאינה רואה את התמונה במלואה או לכל הפחות את כל חלקה האפשרי . מטרתי בספר זה לספק את מה שכינו צמד החוקרים כריסטופר אנדרו ודייוויד דילקס 1 לטענתם, "הממד החסר ( missing dimension ) של ההיסטוריה הדיפלומטית" . "להיסטוריונים יש נטייה כללית לייחס תשומת לב רבה מדי לעדות ששרדה ולייחד מעט מאוד מקום לזו שלא [ שרדה ] . המודיעין נהפך להיות 'ממד 2 הסופר הבריטי ג'וליאןחסר' בעיקר משום שקשה למצוא תיעוד כתוב" . ברנס הצליח לזקק את הבעייתיות הזאת וקבע : "ההיסטוריה היא הוודאות 3 הנוצרת בנקודה שבה פגמי הזיכרון פוגשים בכשלי התיעוד" . בספרו לחשוב מהר לחשוב לאט הזהיר דניאל כהנמן : "ראיות קלושות 4 כדי לבנות סיפור מצוין שיהיה גם מבוסס עשויות לבנות סיפור מצוין" . ככל האפשר על מחקר, ספרנו נשען על חמישה סוגי מקורות : הראשון —

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help