sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 נשות הסף - למן גיוס אוכלוסיית המחקר ועד לזיהוי הליבה של ההתנהלות הנשית החרדית הנבחנת - נבנה גם הקול שלי . קול זה הפך לסמן ביקורתי שסייע לי להתמודד עם הסוגיה המתודולוגית של החוקר ההופך את ה"אחר" למוּכר ואת המוּכר כביכול ל"אחר", ל"זר" . ה"מוכר" במחקרי מתייחס לפרק בחיי שבו למדתי במוסדות חינוך חרדיים, ולקשרים האישיים והמשפחתיים שהתקיימו גם בתקופת המחקר . תודעתי, שהושתתה על זיכרונותיי, מצאה את המפגש עם השפה ועם מחוות הגוף והנורמות החרדיות שמוכרות ונהירות לי . לפיכך, כדי שאוכל להתרחק מן המוכר ולהתבונן בו בעיניים זרות, בחרתי לבחון את המידע שנאסף ואת הפרשנות באמצעים מתודולוגיים הנוגעים בתוקפו ובמהימנותו של המחקר . וכך, לצד הבחירה להיעזר בזיכרונותיי ובניסיוני, נשען מחקר זה על מחקרים וחומרים העוסקים בחברה החרדית ובכלים מתודולוגיים מוקפדים . אלה היו שני הצירים שאליהם חברתי בתהליך החקירה . בקרב נשים חרדיות קיימת חשדנות בסיסית כלפי ה"אחר" . היותי חוקרת אקדמית, ועוּבדת השתייכותי לזרם דתי שסטה בעיניהן מהדתיוּת הראויה, הציבו אותי במעמד זה . ואולם בעיני כמה מהמרואיינות נתפסתי כמי שעדיין שייכת ל"משפחה" . הקשרים שלי בשדה המחקרי נכרכו עם לימודיי במוסדות חרדיים ועם הקשרים שאני מקיימת עם נשים וגורמים נוספים מהחברה החרדית . עם זאת, הקשר שלי עם עולם המחקר והאקדמיה נחווה בעיניהן כשלילי . הן ביקרו את חוסר הבקיאות ואת חוסר הרגישות של החוקרים לדקויות הייחודיות של החברה החרדית בכלל ולמיקום הנשים במרקם החברתי החרדי בפרט . התברר לי שכמה מהן ציפו שאציג את החברה החרדית כפי שהן מציגות אותה, באופן חף מכל פרשנות זרה . ומכיוון שנתפסתי בעיניהן כמי ש"מכירה" את החברה החרדית, היו ביניהן שציפו שאציג את ה"אמת" שבחברה החרדית . היה עליי להיות מודעת לכך שקִרבה זו עשויה לטשטש את כושר ההבחנה הביקורתית, וליצור אצלי מידה רבה של הסכמה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help