sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 נושא השינוי מכנים היום עיתונאים ופוליטיקאים ) המתמודדים עם עמימות המילים, פילוסופים מתמודדים דווקא עם עמימות הדברים . באדיו מסכים עם המסורת העתיקה שלפיה ניתן לבנות, להרכיב ולחבר, למרות הרלטיביזם והספקנות, שיח רציונלי ואמיתי על היקום ועל התנאים של המצב האנושי . "האמת קיימת ! " הוא מכריז, ופילוסופיה היא הביטוי של התקיימותה . מלבד לחזונה הכללי, כל עבודתו של באדיו נתמכת באמצעות המתמטיקה והלוגיקה . מחקרן הוא הבסיס המוצק והכן להתמודדות עם בעיותיה הנצחיות של הפילוסופיה . מאפיין זה של הגותו עולה בקנה אחד עם מאפיין אחר : הדיאלקטיקה . נאמנותו לדיאלקטיקה מעידה על הכרה במחשבה ששלילה היא בלתי נפרדת ממנה, אם ברצונה לתפוס את ממשות הדברים . קטגוריה זו תואמת את מונח ה"חריגה" אצל באדיו, כלומר ישנו דבר שחומק או חורג ממתמטיקה ומלוגיקה, ושאינו מאפשר דיקטטורה של הצורה . נהפוך הוא : בעוד שצורה - חשיבה פורמלית של מתמטיקה ולוגיקה - מבטאת את סדר הדברים, בני אדם חושבים מסוגלים לייצר חריגה חלקית באמצעות התעלות אל סדר אחר יוצא דופן . כך האנושות והאירוע תואמים : הישות המתמטית והלוגית רוקמת יחסים דיאלקטיים עם האירוע ( כשקורה 8 משהו ) בתור חריגה אנושית, ולפיכך קיימים ישות ואירוע . אך מהי הישות ? זהו "הגביע הקדוש" של הפילוסופיה . 8 . באדיו מצטרף כאן למסורת של מחברי ספרים בעלי הכותרת "ישות X-ו " . אצל היידגר זה היה ישות וזמן ( 1927 , Sein und Zeit ) , ואצל סארטר זה היה ישות ואין ( 1943 L'Être et le Néant, ) . עם זאת, יש להדגיש שמלבד המעבר מזמניות למרחביות, אצל באדיו ו' החיבור מציינת קטגוריה פילוסופית שונה . שלא כעמדה האידיאליסטית של קודמיו, שלפיה ו' מחברת בין קצוות מנוגדים, בהעמדה הדיאלקטית-מטריאליסטית של באדיו הקצה השני מסמן את אמצעי הקיום המוחשי של הראשון . כך הוא מראה שהאירוע לא מנוגד לישות, אלא הוא תנאי קיומה והשתנותה : האירוע מייצר רצף זמני ( טמפורלי ) כרציפות הפעולה הנאמנה לאירוע . פעילות זו, אישית וקולקטיבית, מסדרת את המרחב והופכת את הארעי לקבוע,

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help