sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 יצחק עזוז ממטרות הספר, ליצור תובנות סבירות לגבי נושאים וחומרים ספציפיים הקשורים בשואה . לאור האמור, תמיד יהיה ניתן לתקוף את הספר משני כיוונים מנוגדים . מחד גיסא יהיה ניתן לטעון שנושא זה או אחר אינו מפותח מספיק, או שלא הוצגו מחקרים חדשניים הקשורים לנושא . על כך ניתן להשיב שאפילו גישה 25 על מגבלותיה המרקסיסטיות והניאו – מרקסיסטיות הגליאנית ספקולטיבית, 26 של רפאל מאהלר ) , לא מוותרת ( כדוגמת "גישתו המרקסיסטית הדוגמטית" על רעיון ההתפתחות - קרי על המשך ההתחדשות של המחקר - אף על פי שההליך הדיאלקטי הוא דו – ממדי החותר למציאות מושלמת, ואילו במציאות כמות המשתנים היא אין – סופית, והאינטראקציה ביניהם אינה מאפשרת לבטל את מרכיבי הכאוס שבה . על מי שמאמין שבכל זאת שניתן להגיע לתמונות עולם קוהרנטיות, אפילו בתחום המתמטיקה, איאן סטיוארט ( Stewart ) מבהיר את הרעיון במילים הבאות : הפיזיקה לא השתמשה בנוסחאות . משתמשים בנוסחאות כדי לתאר מודל [ מופשט ] של המציאות הפיזיקלית, אבל זוהי רק טכניקה ; זוהי הדרך שבה אנחנו רוצים לחשוב [ . . . ] אבל מודלים מתמטיים הם תמיד רק קירובים של המציאות הפיזיקלית [ . . . ] נהפוך הוא, הייתה זו הוכחה שלמתמטיקה יש מגבלות הטבועות בעצם קיומה, ויש בעיות מתמטיות שאין להן פתרון . התוצאה הייתה שינוי של ממש באופן שבו אנו חושבים על אמת ועל ודאות מתמטית . מוטב שנהיה מודעים למגבלותינו ולא נחיה בגן – עדן של שוטים . 27 מאידך גיסא ניתן להעלות שאלות, כפי שהעלה פרופ' דן מכמן, שקרא את כתב היד והעיר הערות חשובות שעליהן אני מודה לו מאוד, ובמיוחד ההערה הבאה שזאת רוח הדברים שלה : מדוע הוחלט לבנות את השער שואת היהודים : דון אדם מתוך מאמץ להגיע למקומו כפי שהוא נבנה : גטאות ( עם דוגמא ספציפית של ביאליסטוק ) , הנהגת היישוב, והחברה הישראלית שלאחר השואה . לי לא ברור מבנה זה . מדוע לא הנהגת יהודי ארצות הברית ? מדוע הדגש על הגטאות ולא על סיטואציות נוספות במערב אירופה, דרומה, צפון אפריקה ? מבחינה היסטורית אין למבנה הצדקה . מבחינת האינטרס החינוכי זה יכול להיות נכון - אך זה לא מוסבר . 28 ואמורה ההבחנה הזאת בין "בחינה היסטורית", כאילו היא "אובייקטיבית" לכאורה להיות לה תבנית קבועה, ובין "האינטרס החינוכי" נובעת מתפיסה פוזיטיביסטית שאבד עליה הכלח . כך למשל, הפרדה בין תיאולוגיה לבין 30 ולפיה ניתן 29 מתבססת על הנחה פילוסופית דוגמטיתדת אקסיסטנציאלית

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help