sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

נורית כנען-קדר 10 הסלזיאני על שם סטפנוס הקדוש בבית ג'מאל מראשית המאה ה- 20 , ובמיוחד לאמנות ולאדריכלות המודרניסטית בשנים 1920 - 1930 . האמנות והאדריכלות בכנסייה הקתולית ניתן לעקוב אחר מאחזיהן של אומות שונות בארץ — ובעיקר בירושלים — ואחר זכויות ההגנה שהוחלו על אזרחיהן בשלהי האימפריה העות'מאנית, בסוף המאה ה- 19 ובראשית המאה ה- 20 . בזאת החלה תקופת בנייה נרחבת שכללה מבנים אזרחיים ומבנים למטרות ייחודיות — כמו בתי חולים, בתי ספר וכדומה . אלה משקפים את הסמליוּת הלאומית והדתית בבנייה של כל אומה על סגנונותיה השונים, שעיצבו את מאפייניה של ההתיישבות החדשה . הבנייה והפעילות האמנותית בכנסייה הקתולית בארץ הקודש בראשית המאה ה- 20 הייתה נרחבת והתפרסה פרט לירושלים גם על פני ערים נוספות — נצרת, יפו, חיפה, עכו ועוד . מפעלי הבנייה התקיימו בדרך כלל באמצעות פטרונותם של המסדרים הנזיריים הקתולים, שליחיה ונציגיה של הכנסייה הקתולית . הכנסייה הקתולית ראתה מאז ראשית קיומה את ארץ הקודש כחלק מעולמה הרוחני . לכן הבנייה והיצירה בארץ במאה ה- 20 כמו בתקופות קדומות יותר משקפת את קשריה ההדוקים של הכנסייה לאמנות באירופה בתקופותיה השונות . המסדרים הנזיריים של הכנסייה הקתולית השתמשו לפרקים בסגנונות היסטוריים החל מסגנונות הבנייה של ימי הביניים דרך הרנסנס והבארוק וכלה במודרניזם במאה ה- ,20 אבל הקפידו על תוכניות איקונוגרפיות מלומדות ועל הזמנת אמנים נודעים לביצוע היצירות . 1 הכנסייה הקתולית בארץ והמסדרים הנזיריים כפטרוני האמנויות 2 פעילותה של הכנסייה הקתולית בארץ, בראשותו של הפטריארך הלטיני שחזר לגור כאן ב- 1849 לאחר גלות ארוכה, התבטאה בעיקר במסדרים הנזיריים — בראשם המסדר הפרנציסקני, ואחריו המסדרים הסלזיאני, הבנדיקטיני, האחיות הכרמליטיות ואחרים . תפיסותיהם הדתיות והתיאולוגיות ומודעותם ההיסטורית לתפקידיהם בארץ הקודש מתבטאות במערכת המבנים וביצירה האמנותית, שהיו בעלי משמעות והשפעה מרכזיות עבורם .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help