sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מ ב ו א מסכת יבמות 13 ומצד שני ב"משיכת הזמן" . מדובר במוות של איש צעיר ( ללא ילדים ) , לעתים קרובות בהפתעה . המשפחה והאלמנה המומים ומוכי יגון, ומתקשים לקבל הכרעות ארוכות טווח . לעתים יש לאחד הצדדים עניין שלא להחליט מהר, אולי מתוך תקוה שאחרי שהאח יגדל הוא יקבע את עדיפויותיו, אולי כדי להתיש את הצד השני . לפעמים המשפחה חוששת מהתמשכות המצב שבו האישה שוכנת בבית בעלה, שולטת בפועל על רכושו וזכאית למזונות ממנו . זה עלול להזיק לרכוש המשפחה . מבחינתם של חכמים הכרעה מהירה רצויה . מצב הביניים של שומרת יבם הוא בעייתי מבחינה הלכתית . לפתחו רובצת קלקלה מוסרית בשל החשש שהאישה לא תקפיד על דרישות הצניעות . ביטוי לתפישה זו יש בהלכה במשנה להלן ( פ"ד מ"ו ) . הברייתא מספרת על ניסיון כזה של עיכוב בתהליך הייבום בשל הסיכוי שהאח הקטן יגדל וייבם, וחכמים מתנגדים לעיכוב התהליך כדי שלא תישאר האישה 9 באחד שהלך עגונה . אך בברייתא זו מגמה זו שנויה במחלוקת : "מעשה בחופה למדינת הים והיתה לו שומרת יבם, ולו אח קטן . משם רבי לעזר בי רבי צדוק אמרו, תחלץ שמא יארע בו דבר, ונמצאת זקוקה לקטן . וחכמים אומרים כשם שאין אומרים לו ליבם כך אין אומרים לו לחלוץ" ( תוספתא פ"ו ה"ז ) . כפי שנראה בפירושנו למשנה ( פ"ד מ"ו ) , טעמם של חכמים אינו מפורש במשנה, ובברייתא הוא שמא הגדול ימות . אך אין בכך לשלול את הפרשנות שבצד החשש הזה קיים גם רצון של חכמים לא להאריך את מצב הביניים . גם את משנת כתובות פ"ח מ"ז נסביר, בבוא העת, במגמה להאיץ את תהליך קבלת ההחלטות על ידי לחץ כלכלי על משפחת הבעל . מכל מקום, חכמים מפעילים לחץ הלכתי מתון במטרה לעודד הכרעה מהירה . המשנה מעניקה לאלמנה זכויות להמשיך ולנהל את נכסי בעלה, ופירשנו זאת כלחץ על המשפחה לזרז את קביעת הסדרי הקבע ( פ"ד מ"ג ומ"ד וכן כתובות פ"ח מ"ו - מ"ז ) . לו הייתה המגמה רק להגן על האישה די היה להחליט את הנכסים בידי האחים ולחייבם בכתובה או במזונות . ייתכן שמבחינת האישה פתרון כזה 10 שאיננה מסוגלת לנהל של החלטת הנכסים היה מקל עליה ( באישה 'רגילה', את עסקי בעלה, או לעבד את אדמותיו ) . כמו כן מצאנו : "מי שמת והניח אשתו שומרת יבם אפילו הניח נכסים של מאה מנה ואין כתובתה אלא מנה אין היורשין יכולין למכור" ( תוספתא כתובות פ"ט ה"א ) . הקפאת הנכסים מהווה 9 היא חיפה . 10 אמנם במבוא למסכת כתובות עמדנו על מקרים שבהם נשים ניהלו את נכסי המשפחה והיו להן נכסים משלהן . אך עדיין אלו החריגים וסתם אישה זקוקה לאפיטרופוס . המקרה בבעל שמינה את אשתו לאפיטרופוס ( כתובות פ"ט מ"ד ) הוא היוצא מהכלל .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help