sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מ ב ו א 12 מסכת יבמות מקדמוניות היהודים ליוספוס ( קד' ד 254 ) . במקורות התנאיים והאמוראיים מוצגים הדברים אחרת כפי שהראינו . הייבום קשור גם לשאלת הפוליגמיה בחברה . בחברה פוליגמית האח ישמח מן הסתם אם הזדמנה לו אפשרות להגדלת משפחתו . אמנם בטווח הקצר יש בכך עול כספי, אך בטווח הארוך יש כאן תוספת צאצאים ועוצמת יתר למשפחה הקטנה שלו . ניתן לייבם גם בחברה מונוגמית, אלא שאז החליצה תהפוך 7 ביטוי לכך יש לאפשרות העדיפה והייבום יצטמצם לאחים בלתי נשואים בלבד . אצל יוספוס ( קד', ה 334 ) ובתרגום יונתן, שבהם פלוני אלמוני מתרץ את סירובו לגאול את רות המואביה בכך שהוא נשוי ( רות ד', ו ) . גם המדרש מדגיש את הנס שבועז היה פנוי ( אשתו נפטרה ) ולכן פנוי לייבום ( בבא בתרא צא ע"א ומקורות 8 נוספים ) . כן אומרת המשנה בפשטות שמי שיש לו אישה אינו מייבם ( פ"ג מ"ה ) . כפי שנראה להלן היו חכמים שהעדיפו חליצה על פני ייבום או צמצמו את חובת הייבום והפכו אותו למעין 'היתר' לייבם . אנו תולים שינוי זה בשינוי החברתי מחברה פוליגמית לחברה מונוגמית . בתקופת המשנה והתלמוד שאלת המונוגמיה איננה הלכתית, אלא שאלה של מציאות חברתית . שאלה זו של ריבוי נשים נדונה במחקר ותידון בפירוט יחסי במבוא למסכת קידושין . בהקשר זה נסתפק בסדרת קביעות . 1 . בימי התנאים והאמוראים מבחינה הלכתית לא הייתה מניעה פורמלית מריבוי נשים . 2 . בפועל מספר המקרים של נישואין פוליגמיים היה מועט ( אולי גם מסיבות כלכליות ) . 3 . בקרב שכבת החכמים הייתה הפוליגמיה נדירה . 4 . חכמים לא ראו בעין טובה ריבוי נשים, גם אם לא אסרו זאת . 5 . בבבל רווח ריבוי הנשים יותר מבארץ ישראל . נשוב לעניין זה אגב הדיון בהעדפת ייבום או חליצה . שומרת היבם האישה הממתינה לייבום או לחליצה מכונה "שומרת יבם" . המצב של שומרת יבם הוא זמני, ואחריו יבוא הסדר קבע בדמות נישואין ( ייבום ) או פרידה ( חליצה ) . יש סיבות רבות לכך שהמשפחה או החברה מעוניינים מצד אחד בפתרון מהיר, 7 ביטוי הלכתי לקשר בין ייבום לפוליגמיה יש במחלוקת הראשונים האם כיום, לאחר 'חרם דרבנו גרשום' האוסר ריבוי נשים, מותר לייבם . 8 עצם ההבחנה במשנה בין אח נשוי לאח פנוי ( מופנה ) מלמדת שהאח הנשוי איננו מועמד לייבום .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help