sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מ ב ו א מסכת יבמות 11 ובכך שמירה על נכסי המשפחה . עם זאת, השיקולים השונים בעד הייבום ונגדו הם אישיים ומקריים . חשוב להדגיש שבספרות חז"ל ובמקרים הפרטיים שהוזכרו הטיעון האישי מתגמד וההעדפה של חז"ל את הייבום או את החליצה, אינה 4 תלויה במצב האישי . חכמים מבטאים את התפיסה שהייבום הוא זכות לאישה, בהתאם לגישתם המניחה שהאישה תמיד תעדיף נישואין על פני חיי אלמנות . ביטוי לכך יש במשנה המניחה שאם העידה האישה על עצמה שהיא פטורה מחליצה מקבלים את עדותה, אך אם העידה שהיא חייבת בחליצה אין מאמינים לה ( פט"ו מ"ח - מ"ט לפי הסברנו ) . כאן חכמים מעידים שלפי הבנתם לעתים קרובות האישה רוצה לחמוק מהייבום ובעדותה זו היא מטיבה עם עצמה . במשנה ח נראה שפטור מייבום מהווה עבור האישה הרעה במצבה, ואילו במשנה ט דווקא חובת הייבום מהווה הרעה במצבה . מבחינה משפטית יש כביכול סתירה בין שתי "חזקות" אלו, אבל בפועל הדברים הולמים . לעתים האישה מעוניינת להתייבם ולעתים היא רוצה בכל מאודה שלא להתייבם . אין כאן כלל קבוע . מכל מקום, 5 האישה מעדיפה ייבום על חליצה . אמירה זו מצטרפת לאמירות דומות הבאות ללמד שאישה תמיד תעדיף להיות נשואה מלשבת בדד, כמו "טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו" ( יבמות קיח ע"ב ; כתובות עה ע"ב ועוד ) יש שם עוד שלושה פתגמים שמשקפים את אותה הערכה "רוצה אשה בקב ותפלות מתשעה קבין ופרישות" ( סוטה פ"ג מ"ד ) , וכן "דאמר רבי אבון רוצה אשה שתהא בבתים מצויירין ובגדים מצויירין מלאכול עגלים מפוטמין" ( אסתר רבה פרשה ג י ) או "יתר ממה שהאיש רוצה לישא, אשה רוצה לינשא . ועוד בושתה של אשה יתר מן האיש . . . " ( תוספתא כתובות פ"ו ה"ח ; פי"ב ה"ג ; בבלי, שם מט ע"ב ; כאן קיג ע"א ) . כל המימרות הללו מבטאות הערכה של חכמים . על השאלה עד כמה הן אכן משקפות את העדפותיהן של הנשים אין בידינו עדויות . לא ברור האם אלו הערכות שוביניסטיות, או שהחברה הייתה שוביניסטית והערכות אלו משקפות 6 מכל מקום, הערכות אלו היו כלליות ולא שיקפו את רצונה הפרטי את רובה . של כל אישה ואישה או של כל משפחה ומשפחה . באופן כללי המקורות סבורים שהאישה מעדיפה ייבום כדי להישאר במסגרת משפחת בעלה . כך עולה 4 המקרה בכתובות פ"א מ"ז שהיבמה מתנגדת לייבום מטעמים אישיים הוא חריג . ראו עוד תשובות רב נטרונאי ( ברודי ) , אבן העזר שכח . תשובות הגאונים שערי צדק, חלק ג א, מ . 5 ראו פירושנו להלן למשניות אלו . 6 המינוח תפישה שוביניסטית משמש כאן במשמעות בלתי שיפוטית . התפישה שאישה תמיד מעדיפה להיות נשואה, והגבר אין לו העדפה דומה, מכונה היום שוביניסטית .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help