sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מ ב ו א מסכת יבמות 9 זרעו ובפועל וגם לדאוג בכך לגיסתם האומללה . פרשת הייבום קשורה בגאולת קרקעות המוטלת על בני המשפחה, ואכן פרשת בועז ( להלן ) מדגימה קשר זה . שתי הפרשיות בתורה המדגימות את הייבום הן פרשת יהודה ופרשת בועז . שתיהן אינן משקפות במלואן את לשון החוק המקראי . בפרשת יהודה דומה שאין לאחים אפשרות להימנע מייבום ואופציית החליצה איננה נזכרת . הפתרון שמוצאת האלמנה, להתייבם על ידי האב, אינו חוקי, ודומה שגם תמר ויהודה ידעו זאת ולכן נמנעו מלקיים יחסי אישות חוזרים . פרשת בועז תמוהה עוד יותר . המייבם איננו אחי המת, ויש גואל קרוב יותר שעליו מוטלת החובה . אבל החובה הזאת לא הופעלה עד שבועז עורר את הנושא ודחף את הגואל לגאול . 'פלוני' איננו אחי המת, ובועז ודאי שאינו כזה, וכל החובה היא אחרת מזו שבתורה . יתר על כן, במגילת רות הייבום קשור לגאולת הקרקע, שלא כבספר דברים . בשני המקרים המייבמים אינם נדרשים ליזום את הייבום ואף אינם נקראים על ידי החברה לעשות כן . אין בפרשה, וגם לא במעשה רות לוח זמנים מחייב הקובע תוך כמה זמן חייב הייבום להתבצע . בשני המקרים האלמנה היא היוזמת, ובשני המקרים בדרכי ערמה, דבר המלמד שאולי הצדק עמה אך לא הכוח החברתי . היא מוגבלת מבחינה חוקית-חברתית, ואילו המייבם פועל מרצונו בלבד . זאת בניגוד לתורה הרואה בכל ההסדר חובה של שניהם . שאלת הסתירה המקראית איננה מעניינו של חיבור זה . נסתפק בכך שאף שיש רמיזות רבות במקרא ששתי הפרשיות דוגמה לייבום, והיו מחז"ל שראו גם בפרשת רות ייבום של ממש . כך למשל המדרש ( רות רבה ו ו ) מסביר שבועז ואלימלך היו אחים . הם לא טרחו לתרץ את השאלות . יוספוס מקדיש לפרשה קטע קצר, וחידושו העיקרי הוא שהייבום נעשה לתועלת הציבור כדי שלא ייתמו הבתים כדי שיישארו הנכסים לקרובים ושלנשים תהיה הקלה באסונן ( קד' ד 254 ) . די ברור שה"ציבור" זו המשפחה הרוצה להמשיך לשלוט ברכוש המשפחה, אך גם טובת האישה נזכרת, וקשה לדעת האם אכן יוספוס מעוניין לדאוג לנשים או שצורכי המשפחה קובעים ורצון האישה נספח לכך . מכל מקום, להלן נראה שגם חז"ל הבינו שהאישה מעוניינת בייבום . יוספוס מוסיף שהאישה מעדיפה להתחתן עם קרובי בעלה, כלומר להישאר במסגרת משפחת בעלה . קשה שלא להבחין בכך שנקודת המבט שלו היא בראש ובראשונה טובת משפחת הבעל . היא זו המייצגת את הציבור, וטובת האישה או משפחתה אינם נתון שיש להתחשב בו . מן הראוי להדגיש ששליטת המשפחה והשבט ברכוש איננה צריכה להישפט, או להתפרש במונחי נדל"ן של ימינו . הקרקע היא כבוד המשפחה ומהותה . הקשר עם הקרקע איננו קשר כלכלי אלא בעיקר קשר רגשי ודתי עמוק . במקרא גם

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help