sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 הַר הַזִּכָּרוֹן יִזְכֹּר בִּמְקוֹמִי או שלמעשה שימוש כזה מהווה שיקוף של תהליכים חברתיים – תרבותיים עמוקים ומחויבי המציאות ? * * * הדיון של התרבות העולמית והישראלית בנאציזם ובשואה אינו דועך ככל שמתרחקים כרונולוגית ממלחמת העולם השנייה, כי אם מתגבר . חילוקי דעות בנוגע לדרך "הנכונה" שבה יש לזכור את השואה בישראל אינם תופעה חדשה . קבוצות שונות ( חילונים ודתיים, ימין ושמאל ) נאבקו ביניהן על הזיכרון כבר מראשית ימי 1 למרות המחלוקות, בעשורים הראשונים לאחר השואההמדינה . התבסס זיכרון קולקטיבי של השואה בתרבות הישראלית, שנשען בעיקר על תכנים אידיאולוגיים – לאומיים – ממסדיים, על הנצחה מלאת פתוס המתמקדת בנושאים הקשורים ישירות לרדיפות 2 ועל לקחים יהודיים וציוניים של השואה . זיכרוןולהשמדה קולקטיבי אינו נשמר כתמונה אחידה במשך הדורות אלא משתנה לאורך ציר הזמן בהתאם לצורכי החברה . בעשורים האחרונים, ההנצחה הרשמית בדמות מוזיאונים, מונומנטים, ימי זיכרון ממסדיים ועוד מבקשת לשקף יותר את הקולות השונים המרכיבים 3 אך עדיין שומרת על אותואת הדיון בשואה בחברה הישראלית, מתווה של זיכרון אפוף אבל ויגון, המתמקד באירועי השואה עצמם ובהשלכותיהם הציוניות והפוליטיות על העבר וההווה של מדינת ישראל . במקביל לזיכרון זה, משנות השמונים של המאה ה – 20 ואילך החל להתרקם זיכרון שונה בתרבות הפופולרית . זהו זיכרון חדש של השואה, שנועד לא רק "לזכור ולא לשכוח", אלא לזכור אחרת, לאתגר את גבולות התפיסה של ייצוג השואה ולחתור תחת מוסכמות חברתיות ומסרים הגמוניים בנושא . יוצרים בני הדור השני והשלישי לשואה מתאימים את זיכרון השואה לעולם שנשען על טכנולוגיה,

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help