sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 אל גיא צלמוות מציגים ממצאי מחקר שערכו במטרה לבחון את הוראת השואה מנקודת מבט אוניברסלית . מטרת החוקרים הייתה לשפוך אור על אירועים חינוכיים המתרחשים במהלך הוראת השואה בבתי ספר בעולם . במאמר נשאלת השאלה אם הוראת השואה היא גורם פוטנציאלי מאחד המדגיש את המשותף בין בני האדם, ובאיזו מידה . מסקנות המחקר מעלות שראוי ורצוי להציג נקודת מבט הוליסטית שבה יש מקום גם לאתנוצנטרי – לאומי – ייחודי וגם לאוניברסלי, על ידי הצגה של ההיבטים היהודיים וגם האנושיים של מכונת רצח שתוכננה ונהגתה בידי אדם . מאמרו של צבי גיל עוסק בבחינת משמעות השואה ולקחיה : הלאומיים, היהודיים והאוניברסליים מצד אחד, ומסגרת ההתייחסות אל השרידים ואל הניצולים בעבר ובהווה מצד שני . ההבחנה בין השניים היא לא רק עניין מחקרי, אלא במידה רבה עניין יישומי עם השלכות חברתיות – לאומיות אם מביאים בחשבון לא רק את היבט האסון בעבר, אלא את היבט התקומה בהווה והיעדר רישומו כפרק גדול בתולדות מדינת ישראל . המאמר בוחן את פשר המושג "ניצולי שואה" או "שרידי שואה", שכן ברבות הימים חל שיבוש שהוא לא רק סמנטי בכל הקשור בהבחנה בין ניצולי השואה לשרידיה . נוסף על כך המאמר בוחן את מודעות היישוב בארץ ישראל לאסון הנורא והאיום שפקד את יהדות אירופה מאז הכיבוש ועד שלהי 1942 . מאמרם של חיים קנובלר, לילי הבר, בתיה ברוטין וצבי זמישלני עוסק במיתוס ובמציאות בסוגיית דורות המשך לשואה . שני מיתוסים בולטים שנוצרו היו ש"מדינת ישראל קמה בזכות השואה", וש"הקמת מדינת ישראל / הישרדות ניצולי השואה היא הוכחה לניצחון על הנאצים" . המחברים מבססים את טענתם שכנגד, ש"מיתוסים" אלה ואחרים שירתו את הצורך האנושי, ההכרחי והקיומי להדחיק את מוראות השואה . המחברים צופים בשנים האחרונות בהופעה של "יורשים" לשורדים / ניצולים, ובהם בני הדור השני ובני דורות ההמשך לשואה ולגבורה . המאמר מציג עובדות אשר סותרות את המיתוסים האלה . מאמרם של דוידוביץ, אסנת אור לוירר וסואן על משלחות צה"ל לפולין ככלי לקידום מנהיגות פיקודית עוסק בפרויקט "עדים במדים", פרויקט צה"לי שבמסגרתו נשלחות קבוצות לביקור באתרי השואה בפולין . הסיבה שלשמה שולח צה"ל את חייליו למחוזות רחוקים היא אמונה ותקווה שיש בפעילות חינוכית מסוג זה כדי לחזק את הזהות היהודית ואת הערכים האישיים והלאומיים של משתתפי המסע . זהו ניסיון לחינוך לערכים במסגרת הצבאית וככזה הוא בעל חשיבות מרכזית בתהליך הכשרת מפקדים וחיילים לא רק

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help