sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מבוא 13 בבואנו לבחור את הנושאים שייכללו בקובץ זה, שקלנו במה מכל אלה להתמקד . הגענו למסקנה שמבין מגוון הנושאים, אלה הזוכים לתשומת לב ציבורית רבה מאז מחאת 2011 הם הנושאים החברתיים-כלכליים — אשר אף מייצרים מגוון של התארגנויות אזרחיות ופוליטיות, שמטרתן להשפיע על מקבלי ההחלטות להגביר את הביטחון בהם . גם אם בפועל שינוי דרמטי בצדק החלוקתי בישראל לא התרחש, הדרישה לקיומו ( "העם דורש צדק חברתי" ) מתקבלת בציבור באהדה ואף זוכה ללגיטימציה של הפוליטיקאים . לעומת זאת, מאז הכנסת ה- 18 אנו עדים לתהליכי חקיקה ולפרקטיקות מדינתיות ופוליטיות, שמצמצמים את הזהות הקולקטיבית הנחשבת ללגיטימית ואת המרחב הבטוח לדון בה . חוקים חדשים — כגון חוק הלאום, חוק החרם, חוק הנכבה, חוק "שוברים שתיקה" ועוד — מהווים אך חלק מהתפתחויות מדאיגות אלה . לפיכך בחרנו להתמקד יותר במה שנוכח-נעדר בשיח הציבורי, ופחות במה שנוכח באופן מלא . כפי שיפורט להלן, המאמרים בקובץ עוסקים בהתרחבות השימוש שעושים מנהיגים בפחד פסיכולוגי ( ראו מאמרו של דניאל בר-טל ) , בהתעצמות המיליטריזציה של מושג הביטחון ( ראו מאמרו של יגיל לוי ) , ובצעדים שנוקט השלטון למסגר את הזהות הקולקטיבית היהודית של ישראל כנתונה בסכנה ( ראו מאמרן של עירית הרבון ועירית קינן ) . כמו כן עוסק הקובץ בהשפעת החינוך לאזרחות לא שוויונית על אובדן תחושת הביטחון החברתי וכתוצאה מתגובת נגד — לערעור הביטחון הלאומי ( ראו מאמרה של ריקי טסלר ) , בחריגתה של תפיסת הביטחון מגבולות נושאים של צבא ופלישתה לזירות אזרחיות וחינוכיות ( ראו מאמרה של הנרייט דהאן-כלב ) , וכן במופעים נוספים של אי-ביטחון זהותי ותרבותי בקרב קבוצות מיעוט אתניות ( ראו מאמרן של שמחה גתהון ועירית קינן ומאמרם של מוהנד מוסטפא ואיימן אגבאריה ) , ובתחום המגדר ( ראו מאמרה של אפרת שלוי ליבוביץ' ומאמרן של אילת הראל-שלו ושיר דפנה-תקוע ) . בשני העשורים האחרונים גם חוקרים אשר עוסקים בחוסן לאומי החלו לאתגר את תפיסת הביטחון כנושא צבאי בעיקרו ( אריאן, נחמיאס, נבות ושני, 2003 ; פרידמן ואחרים, 2003 ) . חוקרים אלה הגיעו למסקנה שלפיה חוסן לאומי בעיתות מלחמה אינו עומד בפני עצמו, אלא נשען על חוסן אזרחי — הקשור בקשר הדוק לתחושת המחויבות ההדדית בין היחיד למדינה גם בתקופות רגיעה ( שמאי, 2010 ) . כאשר נפגמת תחושת ההדדיות, נחלשת גם המחויבות ועימה היכולת לשמור על יציבות וחוסן במצב של משבר . דוגמה טובה לכך היא מה שהתרחש בישראל במלחמת לבנון השנייה ( 2006 ) , שבמהלכה נשמעה ביקורת על תושבי הצפון אשר לכאורה לא הפגינו חוסן לאומי ולא התמודדו כראוי עם המצוקה הביטחונית . בהקשר זה טוענת מיכל שמאי ( 2010 ) , כי סיבה מרכזית

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help