sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

חילוניות מאמינות : סוציולוגיה של אמונה בנוף החילוני בישראל ׀ הגר להב 13 אינני מתכוונת שהספר מתיימר לעסוק בחקר כתביהם או לטעון טענה מחדשת לגבי פרשנות הגותם . תחת זאת אני מתמקדת באופן שבו דרך חשיבתם יכולה לסייע להבין את האוקסימורון המוטבע בכותרת הספר — חילוניות מאמינות — שכמו כל אוקסימורון חברתי מיושב מתוך בחינת הקשריו, שהם במקרה הזה ישראליוּת, יהודיוּת, וזהות מגדרית של נשים . את גורדון, בובר, דאלי והמפסון אני קוראת בספר כתיאולוגים פוסט-חילוניים . אינני טוענת כי הם פעלו ב"עידן הפוסט-חילוני", אלא כי יש דמיון בין עקרונות הגותם לבין הנחות יסוד פוסט-חילוניות, בראש ובראשונה סביב הסירוב לאמץ מבט דיכוטומי על יחסי דת-חילוניות . בה בעת, השימוש בכתביהם לצורך יצירת מסגרות פרשנות תיאולוגיות עולה בקנה אחד עם הדחף האינטר-דיסציפלינרי של הסוציולוגיה של האמונה, המבקשת לפורר את החיץ האטום כמעט שבין סוציולוגיה לתיאולוגיה . על מנת להעמיק את הדיון בכך יוקדש פרקו הרביעי של הספר, מסוציולוגיה לפנומנולוגיה , שהוא הפרק הראשון בשער השני, לדיון אפיסטמולוגי ומתודולוגי בשלוש מסגרות הפרשנות שבהן נעשה שימוש . בהמשך לפרק זה יופיעו שלושה פרקים אמפיריים . הפרק החמישי, משמעות האמונה , בוחן את האופן שבו המרואיינות מבינות את עצם מושג האמונה ואת החוויות האמונתיות שלהן . הוא חושף כי עצם קיומה של אמונה התגלה כחשוב יותר מאשר צבר טענות אמת תיאולוגיות כלשהן שהיא נושאת בחובה, וכי אמונה מובנת בראש ובראשונה כתהליך פרטי הנתפס בעיקרו כרגש וכחוויה . תפיסות שכאלה דומות בכמה וכמה נקודות יסוד לדרך שבה מובן המושג במבנה "פרוטסטנטי" של דת . בה בעת, הפרק גם מצביע על מרכיבים יהודיים המתקיימים בתוך תפיסת האמונה הזו . הפרק השישי, שפת האמונה , חושף את הלוליינות הלשונית הקשורה לחילוניות אמונתית ואת הפלורליזם הניכר במטפורות שהמרואיינות משתמשות בהן לצורך תיאור מושא אמונתן וטענות האמת התיאולוגיות שלהן . לצורך הדיון אני מציגה בפרק את המושג מלאוּת , שבו אני עושה שימוש אֶטי ( etic ) כדי להתייחס למה שהמרואיינות מכנות אלוהים . במסגרת זו, תיאולוגיה מוגדרת כהגות על היחסים שבין האדם למלאות . הגדרה זו מאפשרת, בין היתר, לזהות כי טענות האמת התיאולוגיות של המרואיינות טומנות בחובן סממנים יהודיים רבים, המדגישים את הפרטיקולריות היהודית של האמונה החילונית בקרב יהודיות בישראל . בהמשך לכך, הפרק השביעי והאחרון, אמונה ודילמת השייכות , עוסק בצורך של המרואיינות בקשר לתרבות רחבה יותר, שבמקרה שלהן מתבטאת בעיקר ביהדות . הפרק מתחקה אחר מקורות האמונה של המרואיינות ואחר תפיסותיהן את היהדות במונחי תרבות, אתנוס ולאום, ומתמקד בשייכותן היהודית, בפרקטיקות היהודיות שהן מקיימות ובטקסטים היהודיים שבהם הן משתמשות . הוא חושף את הקישור

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help