sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

סדר נשי| 8 ואף הכלל "לעשות 5 רייתא,הזה תקף גם למצוות מדרבנן או אך ורק מדאו נחת רוח לנשים" . השאלות האלה נדונו בפרק ראשון ובפרקים נוספים לפי ימצא - הצורך . זאת ועוד, בהערות השונות המפוזרות על פני כל הספר . "ד נושאים רבים השייכים ל"סדר נשיהקורא התייחסות לעו אל יעקבבפרשת ויצא ( בראשית ל, א ) נאמר : "ותקנא רחל באחותה ותאמר "ויחר אף – הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי", ומהי תגובתו של יעקב ? יעקב ברחל ויאמר התחת אלהים אנכי אשר מנע ממך פרי בטן" ( שם ב ) . על כך מצינו במדרש ( בראשית רבה פרשה ע"א פיסקה ז' ) : "אמר לו הקדוש פניחייך שבניך עתידים לעמוד ל - ברוך הוא : כך עונים את המעיקות ? ! בנה" . נשאלת השאלה בכל העניינים הללו : האם דרישתן של נשים למעין שיויון בתחומי הלכה מסוימים וצערן כאשר מתקבלת תשובה שלילית, נכנסים לקטגוריה זו של : "כך עונים את המעיקות ? ! " ? כלומר, הקב"ה מבקר את יעקב אבינו על חוסר רגישותו כלפי צערה של רחל אשתו . : בשו"ע ( או"ח סי' מ"ה סע' א' ) נפסק : "אסור ליכנס בביתומענין לענין הקברות או בתוך ארבע אמות של מת, ותפילין בראשו, משום לועג לרש ( משלי יז, ה ) ", והלום חזיתי במשנה למלך הלכות אבל י"ג ט', והובא בצל"ח לברכות י"ח ע"א ( ד"ה אבל ) , את השאלה : האם הכלל של "לועג כלומר האם הלכה זו תקיפה אף כאשר מדובר בקברלרש" שייך גם בנשים, , או כאשר אשה מתה מוטלת לפניו ? של אשה תשובה לכך מצאנו בספר אמרי שפר, של ר' שמעון דייטש, על מס' ברכות ( י"ח ע"א ) , ירושלים תשס"ה, עמ' קע"ו, על פי האהל מועד, ( הובא בב"י וברמ"א או"ח סי' ע ) : חייבות מיהו בפסוק ראשון,אע"פ דנשים פטורות מקריאת שמע, ואיכא לעג מיהא מפסוק ראשון . וגם בתפילה יש לומר כיון דנשים ואסור אפילו מפניחייבות בתפילה איכא משום לעג בהנהו תרתי, גם אפשר אפילו להניח תפילין איכא משום לועג לרשכבוד נשים . . . ותכיון דמיכל בת שאול היתה מנחת תפילין, ולא מיחו בה . ככל מצ עשה שהזמן גרמא, אם כן גנאי לה לאשה שהם לובשים תפילין והיא אינה לובשת . מה תאמר, הרי מכל מקום לא נהגה כן כל ימיה ונראהכא גנאי ! מכל שכן דאי - בעודה בחייה כמיכל בת שאול ? שגם בסתם לימוד תלמוד תורה איכא גנאי, שהרי נשים בברכת וו בכלל לימוד תורה דדהו,המזון דאורייתא אומרים תורה משום דה

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help