sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא | 11 בקלות לאלימה יותר, כיוון שרבים מן המסרים מועברים היום באמצעות לחיצה על מסך - דבר המאפשר לכתוב את מה שלא היינו אומרים לאדם אחר, לו היינו רואים את פניו . ואנו המבוגרים - האם איננו חלק מכל זה ? מתי בפעם האחרונה ישבנו בישיבת עבודה מבלי לגעת במכשיר הסלולרי ? האתגר של התמודדות עם המציאות שתוארה לעיל גלוי וברור לעין . המענה לקשיים הללו איננו נמצא ככל הנראה במקצועות הליבה, בספרי הלימוד או בדרכי ההוראה המוצעות בבית הספר . נדרש כאן מהלך חינוכי העוסק בהתמודדות עם מציאות יומיומית, ולו על מנת להפוך את בתי הספר למקומות בטוחים ונעימים, להנמיך קצת את רמת הפעילות ( "הווליום" ) , לאפשר למידה, ובעיקר – להביא להפחתה של אלימות, גזענות, דיכאון, התמכרויות ונשירה מבתי ספר ושל תחושת ניכור חברתי . מיינדפולנס ולמידה חברתית - רגשית מהווים מענה אפשרי למהלך החינוכי הנדרש, משום שהם מכוונים למה שנראה שאנו זקוקים לו נוכח מציאות חיינו - פיתוח מודעות, חוסן נפשי, אמפתיה, כבוד הדדי ויכולת הקשבה לאחרים . כל אלה הם גם תנאים בסיסיים ליצירת אווירה המאפשרת חיים משותפים, למידה ושגשוג . המגמה הראשונה של צמיחת מיינדפולנס בחינוך ובלמידה חברתית - רגשית מבטאת אם כן תגובה למצב משתנה שהכול מרגישים בו, ובמידה רבה עומדים מולו חסרי - אונים . המגמה השנייה היא פרו - אקטיבית . היא מפנה אצבע אל הבעיה העמוקה יותר שמתוכה צמחו חלק מן הקשיים שהוזכרו – בעיות משמעת, נשירה מבית הספר, בעיות קשב וריכוז – אשר אינם אלא סימפטום שלה . שיח ציבורי הולך ומתעצם התפתח בעשורים האחרונים סביב חוסר הרלוונטיות של חלק ניכר מן התכנים הנלמדים היום בבתי הספר ( הרפז, 2019 ) . שיח זה מחלחל אל התלמידים וגם מגיע מהם . קשה יותר ללמד היום, לא רק בשל חוסר קשב, אלא גם משום שתלמידים חשופים היום באופן יומיומי לעולם הווירטואלי שמדבר בשפה אחרת מזו שמדברים מוריהם . ניל פוסטמן המנוח – מגדולי מבקרי התרבות של המאה ה - 20 - זיהה כבר בתחילת שנות ה - 90 שהאמריקני הממוצע מקבל את חינוכו בעיקר מתוך שעות צפייה ארוכות בפרסומות בטלוויזיה ( פוסטמן, 1998 ) . מה הוא היה אומר היום נוכח שעות המסך שצוברים ילדים ונוער ונוכח התחכום המטריד של אלגוריתמים המזהים אילו תכנים לספק להם ? קשה ללמד תנ"ך תלמידה שעסוקה בסרטון שתעלה אחר הצוהריים לערוץ היוטיוב שפתחה . קשה ללמד נוכח תופעות של "גיימרים" צעירים המתפרנסים ממשחק בפורטנייט, ונוכח נערות בנות 12 בעלות מיליוני עוקבים באינסטגרם . המצב החדש הזה מציג מסר

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help