sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | מיינדפולנס ולמידה חברתית - רגשית בהכשת מורים שונה מאוד מזה שרבים מאיתנו גדלו על ברכיו . מסתבר שניתן להצליח, לכל הפחות כלכלית, גם בלי ללמוד מתמטיקה והיסטוריה . מעמדה של המשוואה הישנה : הצלחה בבגרות = הצלחה בחיים - נשחק . השאלה אם המסרים הללו מן העולם הווירטואלי הם אמינים היא לגיטימית, אבל היא שאלה שמקורה ( שוב ) מנקודת המבט של המבוגר הביקורתי, ולא מנקודת המבט של מי שמבלים שעות מול תוכניות ריאליטי ומשתכנעים מתוך הכמות, ולאו דווקא מתוך האיכות . האם פירוש הדבר שצריך לוותר על ידע עולם, על היסטוריה, תנ"ך, ספרות, מתמטיקה ? לעניות דעתנו, התשובה היא לא ; אבל ללא ספק חייבים להיות בררנים יותר בבחירת התכנים, ובייחוד באופן הוראתם . חייבים להבין שהבעיות שאנו עומדים מולן לא תיעלמנה, אלא ככל הנראה רק תתעצמנה . המגמה הראשונה שהביאה לעלייה משמעותית בשילוב מיינדפולנס ולמידה חברתית - רגשית בתוכניות לימודים, היא כזכור מגמה פסיבית המגיבה לבעיות או חותרת למניעתן . לעומתה, המגמה השנייה נענית לאתגר הרלוונטיות באופן פרו - אקטיבי . מדיניות חינוכית ותוכניות לימודים אינן יכולות רק להגיב לבעיות . חינוך הרי כרוך בהכנת הדור הצעיר לעתיד, ומכך משתמע שהמחשבה על מה צריך ללמד בבית הספר נגזרת לא רק מתוך מענה לבעיות השעה, אלא גם מתוך חשיבה על העתיד . ארגוני גג עולמיים כמו ה - OECD ואונסק"ו מנסים להיענות לאתגר זה, ובעקבותיהם גם משרד החינוך בארץ ( פרידמן, 2019 ) . הם פועלים היום מתוך גישה פרו - אקטיבית ותוך ניסיון להביא בחשבון שהעולם בן - זמננו שונה מזה שבו גדלנו בילדותנו וקצב השינוי עצמו גדל . ילד שיסיים 12 שנות לימוד היום יצא לְעולם שחלק מן המקצועות בו נכחדו, ואת מקומם תפסו מקצועות אחרים . נשאלות אם כן כמה שאלות : לְמה זקוקים ילדים ונוער בעולם כזה ? מה ישרת אותם כאינדיבידואלים ואת החברה והכלכלה שלתוכן הם גדלים ? מה נשאר רלוונטי ויידרש מכל אחד מאיתנו גם בעוד עשר ועשרים שנה ? כאשר מתבוננים במיומנויות, בכישורים ובתכונות האופי שמיינדפולנס ולמידה חברתית - רגשית חותרים לעבר פיתוחם, נראה שלא משנה בני כמה אנו ובאיזה מקצוע אנו עובדים, וגם לא משנה אם מדובר בשנה הנוכחית או בעתיד – הם יישארו ככל הנראה משמעותיים ורלוונטיים לפחות כל עוד המין האנושי יהיה דומה למה שהוא היום . יתרה מזאת, מחקרים מצביעים על כך שסיכוייו של אדם עם יכולות רגשיות - חברתיות גבוהות להצליח כלכלית, לחיות בזוגיות, לגדל ילדים, להתפתח בעבודתו ולחיות חיים משמעותיים עולים לאין ערוך בהשוואה למי

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help