sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | הוראה מאלתרת - זו לא מילה גסה מהפכת המידע הזו, המצטרפת למהפכות תקשורתיות קודמות שהתרחשו בקצב מסחרר ( העיתון, הטלפון, הרדיו, הצילום, הקולנוע, הטלוויזיה, המחשב הביתי ) , מאתגרת את הנחיצות ואת האפשרות של לימוד תכנים בדרך המסורתית בבתי הספר, במוסדות להכשרת מורים ובאקדמיה בכלל . אלא שעיקר הלימוד, באופן גס וסכמטי, בנוי מלמעלה כלפי מטה - תכנית לימודים נכתבת על ידי מומחים, וביצועה מוטל על כתפי המורים, שמנסים ללמדהּ . אכן, בתכניות הלימוד יש גם מטרות העוסקות בהקניית כלים ומיומנויות, וקיומן תלוי גם באופי הדיסציפלינות . בלימוד שפות ( עברית, ערבית, אנגלית ) המיומנויות התקשורתיות נמצאות באופן טבעי במרכז ( קריאה, כתיבה, דיבור ) , אך גם אז הידע מונחל מלמעלה כלפי מטה . ברוב המקרים גם נערכת הפרדה בין תכנים ובין מיומנויות בידע הנלמד, ובחלק לא מבוטל של הדיסציפלינות התכנים חשובים ומודגשים יותר מהמיומנויות . לכן, כיום מתחדדת ועולה שאלת מעמדו של הידע והאופן שבו ניתן להקיפו . ברור למדי שבמצב הקיים כלל אי - אפשר ללמד בבית הספר את כמות הידע המצוי של תחום מסוים, ולו גם באופן רוחבי ומרפרף . זו בפירוש משימה אבודה מראש . כמו כן, הידע שמיוצר במקומות שונים יכול לערער על הידע המיוצר באופן היררכי ( מלמעלה למטה ) במערכת החינוך . אם כן, אשאל באופן פרובוקטיבי : מה עוד נותר לעשות בבית הספר ? מה ערכה של ההוראה הקונבנציונלית, אם תוכני הלימוד כבר מתיישנים תוך כדי הכנתם ובוודאי במהלך הוראתם, ובעיקר כאשר לתלמידים יש יכולת לבקר ידע זה באמצעות מקורות חלופיים לספרי הלימוד ? בסיפור הקצר על אודות הסטודנטים חובבי הוויקיפדיה ודומיה ברשת אפשר להבחין שהסטודנטים אולי אינם יודעים את החומר הנלמד או לא מספיק בקיאים בו, אבל הם יודעים ללא ספק כיצד להשיגו . בעובדה זו יש כדי לרמוז ולכוון שכיום, יותר מבעבר, חשוב ללמד "איך" לא פחות מללמד "מה" : קריאה ביקורתית של פרק בתנ"ך חשובה לא פחות מ"מי אמר למי ובאיזה הקשר" ; יכולת אנליטית של השוואת מקורות היסטוריים ותפיסתם האידאולוגית חשובה לא פחות משינון רשימת תאריכים ואירועים ; ניתוח מחזה ואופן ביצועו הבימתי חשובים לא פחות מאופן התפתחות התאטרון במערב ; פיתוח האישיות ומיומנויות תקשורת בין - אישית חשובים לא פחות מהפגנה מרשימה של ידע עיוני לסוגיו . המיומנויות כיצד לפעול חשובות לא פחות, ויש יאמרו אף יותר, מהתכנים, מהעובדות, מהתאוריות ומשאר הידע העיוני הנלמד בבית הספר . ההבחנה בין "לדעת מה" לבין "לדעת כיצד", כלומר ההבחנה בין ידע על אודות העולם לבין ידע על אופן ההתנהלות בו עשויה להועיל לנו בדיון זה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help