sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא | 11 בפרק הרביעי אני מעבד את עקרונות האימפרוביזציה התאטרונית להנחיות של הוראה מאלתרת . אין מדובר באימפרוביזציה רק כנושא לימודי בתחום הוראת התאטרון והדרמה, אלא ככלי בתהליכי הוראה ולמידה, ובעיקר כאופן ידיעה, כלומר כדרך חשיבה והתנהגות בכיתה . לפרק שני חלקים עיקריים . בחלק הראשון אני סוקר את המושג 'הוראה מאלתרת' בקרב חוקרי חינוך ומראה כיצד מסוף שנות השבעים הוא נוכח בחקר החינוך בשלושה מוקדים שונים : המורה כמופיען ( performer ) ; המורה כמומחה ; יצירתיות בהוראה ולמידה . בחלק השני אני מנסח את כללי ההוראה המאלתרת כמודל פרקטי ומנתח בהרחבה ארבעה סיפורי הוראה מאלתרת, וכן כמה סיפורים נוספים בקצרה . בניתוח סיפורים אלה אני מציג כיצד הוראה מאלתרת פועלת כמודל פרקטי בשטח . סיפורי ההוראה לקוחים מתצפיותיי על פרחי הוראה ועל מורים צעירים של התכנית לתאטרון - מחול ממכללת סמינר הקיבוצים ובמסלול להוראת תאטרון בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל אביב . כמו כן אני גם מנתח דוגמאות מהספרות המקצועית החינוכית . בפרק החמישי אני מרחיב את המבט מהכיתה אל עבר ההקשרים החברתיים והפוליטיים שמעשה ההוראה נטוע בהם . אני עוסק בחיוניותה של הוראה מאלתרת בחינוך הביקורתי, ומראה כיצד היא משמשת בסיס לדיאלוג הכיתתי, שהוא מושג מרכזי בפדגוגיה הביקורתית . בשיח הביקורתי, ה"כאן ועכשיו" של התלמיד הוא נקודת מוצא חשובה לבניית הידע במשותף ובאופן יצירתי . זהו דיאלוג שרגיש לשינויים, מחויב בגמישות וברפלקטיביות המודעת לממד הפוליטי של המעשה החינוכי . הוראה ביקורתית עשויה אפוא לחשוף את הכוחות הפוליטיים המעצבים את ההוראה בכיתה, להראות שהם אינם טבעיים ולכן גם ניתנים לשינוי . פועל יוצא של תכונות אלה הוא השימוש בהוראה מאלתרת . האימפרוביזציה אינה רק פרקטיקה לשיפור ושכלול ההוראה ברמת ה"מיקרו", אלא עשויה להיות חלק ממערך חברתי ופוליטי גדול יותר ברמת ה"מקרו" . בפרק אני עוסק בהבחנה בין דיאלוג ביקורתי מודרניסטי לבין הפוסטמודרניסטי ובתפיסות שונות הנובעות מהבחנה זו . בסיום הפרק אני מדגים את דבריי על הפדגוגיה של בית ספר "קדמה" לאור חזונו הביקורתי, ומראה כיצד הוא נשזר בעקרונות ההוראה המאלתרת . לטענתי, שימוש בהוראה מאלתרת כאופן ידיעה אסתטי - תאטרוני עשוי לשכלל את היכולת הרפלקטיבית - אינטואיטיבית, היצירתית והביקורתית של המורה והכיתה, ולשמש "משקפיים" שבאמצעותם אפשר להכיר את המצבים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help