sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 | הוראה מאלתרת - זו לא מילה גסה משמעות עבורי בהתפתחותי המקצועית, ולאורך הספר אציג חלק מרעיונותיו, שבאמצעותם אוכל להאיר את הנושא המרכזי . המפגש החשוב עם האימפרוביזציה כטכניקה וכאופן חשיבה אמנותי התרחש בעת לימודיי כסטודנט לתאטרון קהילתי באוניברסיטת תל אביב . ריבי פלדמסר - ירון לימדה בקורס בשיטת הרולד ( שיטת אימפרוביזציה שחלק מתרגיליה דומים לתכנית הטלוויזיה "של מי השורה הזאת ? " ) . בקורס זה נחשפתי לראשונה למערכת כללים המאפשרת התפתחות ובסיס ליצירתיות של סצנה מאולתרת . קורה לא פעם שאימפרוביזציה נתקעת או חוזרת על עצמה באופן מייגע, אך עד אז לא יכולתי לנסח לעצמי מדוע הדבר מתרחש וכיצד ניתן להיחלץ ממצב ביש כזה . הלמידה השיטתית והפרקטית בקורס זה אפשרה לי לראשונה לנסח לעצמי ולאבחן "מה עובד ומה לא", וזאת הן כשחקן בסצנה, הן כצופה ומאוחר יותר אף כמורה וכבמאי . כך הבנתי שאימפרוביזציה אינה אלתור במובן של "שליפה מהמותן", הברקה מקרית כלשהי או כזו הנתונה להשראה ממקורות עלומים לא נשלטים . אימפרוביזציה היא פרקטיקה מקצועית, שניתן ללמוד אותה ולהתאמן בה באופן מסודר . מאוחר יותר, בעת לימודיי לתעודת הוראה בתאטרון, התחלתי לראות קשרים וחיבורים בין מעשה ההוראה לבין האימפרוביזציה . כך החלה לבצבץ בתודעתי התובנה שהאימפרוביזציה אינה רק פרקטיקה בתחום התאטרון, אלא אופן תפיסה כללי יותר, העשוי לשמש את האדם במגוון תחומים בחיים, בין היתר בחינוך ובהוראה . במהלך עבודתי עם פרחי הוראה, כמדריך פדגוגי במסלול תאטרון - מחול במכללת סמינר הקיבוצים, הלכה תובנה זו והתחדדה . חלק מהותי בתהליך לימוד זה היא עבודת הרפלקציה כחלק מלימוד ממעשה הוראה . עיקר הקושי התמקד ביכולת של הסטודנטיות לעבור מהתובנות שנוסחו ברפלקציה ליישומן בשטח, תהליך המכונה, בעקבות דונלד שון ( Donald Sch ö n ) , "רפלקציה - בפעולה" ( reflection - in - action ) . פירוש הדבר היכולת לדעת בזמן אמת בכיתה כיצד להתמודד עם בעיות, הפתעות ומצבים בלתי - מתוכננים . לא פעם השתמשו סטודנטיות במטפורות ובמונחים מעולם התאטרון והמחול כדי להסביר את ההתמודדות הזו, אגב ציון המושג 'אימפרוביזציה' לא פעם . כך החל המחקר הזה, שבו אני מנסה לסרטט בקווים ראשוניים מודל פרקטי המבוסס על כללי האימפרוביזציה ונועד לשכלל, לשפר וגם להעריך את המיומנות הרפלקטיבית והאינטואיטיבית של מעשה ההוראה . כמו כן, מודל זה משמש ליצירת אווירה לימודית מהנה ומספקת, החשובה כל כך למוטיבציה ולעיצוב החוויה של הלומד ושל המלמד גם יחד .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help