sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא 9 את מעשיו בתבונה, ובכלל זה לבער את הרעות החולות של ממשל קלאודיוס, 3 והשחיתות שפשתה בחצרו . בפועל היו כגון נוהלי השיפוט החריגים שלו סנקא ובורוס מושליה הלא מוכתרים של האימפריה הרומית . מעמדו של סנקא הידרדר והלך ככל שהתעצמה השפעתם המשחיתה של החצרנים האחרים, ובעיקר בעקבות פשעיו המשוערים והוודאיים של נרון, כגון התנקשותו המשוערת בחיי בּריטאניקוס ( Claudius Tiberius Britannicus ) , בנם של קלאודיוס ורעייתו השנייה מֵסאלינה בשנת 55 ורציחתו הוודאית את אימו בשנת ,59 פשעים שנעשו בשעה שנרון עדיין היה נתון להשפעתם של סנקא ובּוּרוס . עם מות בּוּרוס בשנת 62 ( הוא כנראה הורעל בידי נרון ) התרבו מקטרגיו 4 לפיכך הוא פרש מרומא ומן החיים הציבוריים, של סנקא בחצרו של נרון . הקדיש את זמנו להגות פילוסופית ולכתיבה, וחי חיי צנע ופשטות למרות העושר הרב שצבר בשנים ששהה בחצרו של נרון . בשנת 65 האשים אותו נרון בשותפות בַּקשר הכושל של גאיוס קאלפּוּרניוס פּיסוֹ ( Gaius Calpurnius Piso ) . הרוח החיה בקשר הזה היה לוקאנוס אחיינו של סנקא, ובעקבותיו אולצו 5 לוקאנוס, סנקא ושני אחיו של סנקא לשלוח יד בנפשם . כישרונותיו, שצודדו את ליבם של הקיסרים הגחמניים ובזכותם נעשה מקורב אליהם – קִרבה שעלתה לו בסופו של דבר בחייו – התבטאו גם בַּשִפעה מעוררת ההתפעלות של חיבוריו וגם ברבגוניות של סוגותיהם : לסוגה הראשונה של חיבוריו ( שלא כולם הגיעו לידינו בשלמות ) משתייכות מסות אתיות בפרוזה, שבהן מוצגים עיקרי משנת הסטואה בצורה שהשתרשה ורווחה בימיו . עֶשֶׂר המסות הללו מכונסות בכתבי היד תחת השם ׳דיאלוגים׳ ( שם תמוה, שכן סנקא הוא הדובר היחיד בהן ) , ובהן שלוש איגרות תנחומים, שאפשר לשייכן 6 סנקא חיבר עוד ארבע מסות בפרוזה, גם לתת-סוגת איגרות התנחומים . 3 ראו הדלעתו של קלאודיוס האלוהי, י ,4 הערה 4 . יב ,3 20 – 26 . 4 ראו טאקיטוס, ספרי השנים, יג ,42 – 6 : הקונסול סוויליוס ( Marcus Suillius ) מאשים את סנקא בניאוף, בגזל תושבי הפרובינציות, ב׳ציד׳ ירושות מאנשים ערירים, בהתעשרות אגדית בזכות קשריו עם הקיסרים וכיו״ב . השוו קאסיוס דיו, סא 0 , 2 – 3 . 5 לתיאור התאבדותו של סנקא ראו טאקיטוס, ספרי השנים, טו 62 – 64 . 6 שמות הדיאלוגים הם ׳על ההשגחה האלוהית׳ ( De Providentia ) ; ׳על יציבות אופיו של החכם׳ ( De Constantia Sapientis ) ; ׳על הכעס׳ ( De Ira ) ; ׳על החיים המאושרים׳ ( De Vita Beata ) ; ׳על הפנאי׳ ( De Otio ) ; ׳על מנוחת הנפש׳ ( De Tranquillitate Animi ) ; ׳על קוצר החיים׳ ( De Brevitate Vitae ) ׳למארקיה, על

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help