sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

2 | יובל דרור ( ג ) מקורות טקסטואליים ואינטר-טקסטואליות שביהדות הקיבוצית – חגים, טקסים ומושגים ממדעי הרוח, החברה והחינוך ( תוכני ה״מה״ ) ; ( ד ) הכלים והמסגרות החדשניים שיצר ומייצר הקיבוץ בתחומים אלה מראשיתו – ה״איך״ שב׳יהדות הקיבוצית׳ כחלוציות התרבותית שלו . שער ראשון : ואלה תולדות ׳היהדות הקיבוצית׳ השער הראשון משרטט את תולדות ׳היהדות הקיבוצית׳ משבע זוויות היסטוריות שונות . מוקי צור מגדיר ראשי פרקים לנושא הנידון במאמר פותח, היסטורי-פילוסופי, ומשה שנר, איש מחשבת ישראל, מציב סימני שאלה וקריאה על עצם הדיון והשיח שבין הקיבוץ, היהדות ו׳חינוך יהודי׳ בכלל . שלושת המאמרים הבאים בוחנים את יחסי הקיבוץ והיהדות דרך שלוש פריזמות היסטוריות ובין-תחומיות נוספות : טקסי המעבר והחגים בקיבוץ שלפני קום המדינה ולאחריה במבט מושגי של מדע המדינה ( אייל ברנדייס ) , זיקת הקיבוץ הארצי של השומר הצעיר ליהדות בשנים 935 – 982 – יחסה הדיאלקטי של התנועה הקיבוצית השמאלית והרדיקלית ביותר, עד כדי ׳מרקסיזם מהפכני׳, ליהדות, מתקופת היישוב ועד לראשית שנות השמונים ( טל אלמליח ) ; המבט הסוציולוגי-היסטורי הדורי כלפי היהדות בכלל התנועות הקיבוציות – של מייסדי הקיבוץ, של ׳דור בארץ׳, הבנים הממשיכים, ושל דור המדינה, השלישי במניין ( אלון גן ) . נעמה אזולאי חותמת שער זה ב׳היסטוריה עכשווית׳ – היא מרחיבה את הדיון ל׳קבוצות השיתופיות בישראל׳ היושבות בעשורים האחרונים באזורי פיתוח ופריפריה גיאוגרפית וחברתית, שרובן ממשיכות דרכו של הקיבוץ לשיטתן הייחודית בקיבוצים העירוניים וב׳תנועות הבוגרים׳ של תנועות הנוער החלוציות . במאמרה הסוציולוגי- היסטורי היא מעמיקה בטקסים היהודיים והריטואלים והטקסטים שבהם – טקסי החגים, קבלות השבת והכלולות . מאמרו הפותח של מוקי צור, ״ נפש יהודי הומייה : יהדות, יהודים וקיבוץ בראשי פרקים ״, בא לברר את הקשר בין הקיבוץ ליהדות תוך שהוא מתרכז בקיבוץ החילוני כניסיון הקהילתי הרדיקלי ביותר של החילוניות היהודית . סעיפיו הראשונים מראים את הדיכוטומיה הקיימת, לכאורה בלבד, ביהדותו של הקיבוץ : בין המהפכה הציונית- סוציאליסטית לבין ההוויה הדתית והציונית-רוחנית, בין ניתוץ מקדשי הדת לבין הרצון לממש את ערכיה בדרך ייחודית כאן על פני אדמה, בין חילוניות לדתיות, בין מרד להמשך . החברה הקיבוצית הוצגה כאנטי-תזה לדת, אך בו בזמן היו שראו בה את המשכיותה של הקהילה היהודית המסורתית . חברי הקיבוץ הביאו לארץ-ישראל את מגוון המסורות והאידאולוגיות היהודיות : ההשכלה, חיבת ציון, החסידות ומתנגדיה ואלה ׳שוחחו׳ ביניהן . סיום הגלות והפיכת היהודי הישן ל׳חדש׳ נקשרו גם לניסיונות החקלאיים היהודיים בארצות הגולה – ועבודת האדמה הייתה למשאת נפשן של הקהילות הקיבוציות החדשות

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help